tisdag 19 februari 2013

Glutenfritt Omegaboostat formbröd mdd hampamjöl och havornspulver



Är ni redo för ännu ett av mina glutenfria formbröd? Eller tycker ni att jag börjar bli tjatig som kör samma koncept hela tiden? Jaja, ni får väl tycka det, men jag har hittat ett som jag tycker fungerar, och sedan varierar jag innehållet med olika mjöl, frön, nötter, bärpulver och frukter. Den här gången fick det bli ett riktigt Omegaboostat bröd med både hampamjöl, hampafrön, smoothiefrön (som innehåller sesamfrön, gula linfrön, solroskärnor och pumpafrön) pumpakärnolja och havtornspulver. Och ni som hesiterar för smaken av havtornspulver, gör inte det! Den blir inte alls särskilt framträdande, utan anas bara bland allt det andra. Havtorn är nämligen ett sånt fantastiskt bär, som är knökafullt av allehanda nyttiga ämnen och antioxidanter, både vitaminer, mineraler och fettsyror. Vissa välsorterade hälsokostaffärer brukar ha det, men jag köper oftast på nätet. I det här inlägget hittar du namn på några olika nätbutiker.

50 g färsk jäst
5 dl ljummet vatten, ca 34 - 35 grader
1 msk honung eller kokossocker
½ dl pumpakärnolja - kan ersättas av rapsolja, avocadoolja, kokosolja eller mandelolja
2 dl smoothiefrön - eller motsvarande egen blandning av ovan nämnda frön
2 msk havtornspulver
1 dl mald chia
½ dl skalade hampafrön
5 dl rårismjöl
2 dl hampamjöl
2 msk malda psylliumskal/husk
½ msk salt

Följ beskrivningen på det här brödet.
Bild på olika mjölsorter hittar du här.

Sätt igång och baka vetja!

2 kommentarer:

  1. Som vanligt ser det otroligt gott ut! :)
    Hampafrön brukar jag också använda! Måste köpa hampamjöl också! Har också sett seammjöl på nätet! Har du bakat nångång med det mjölet?
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett att det finns sesammjöl, men jag har faktiskt aldrig testat det. Det står på min "attprovalista". Däremot gjorde jag jättegoda sesamcookies häromdagen - på Tahini. Nästa gång får det bli med sesammjöl. Ha en fin dag du också!

      Radera