onsdag 16 januari 2013

Glutenfri chokladfudgekladdkaka med hackad mjölkchoklad med kokosfyllning



Den här supergoda glutenfria kladdkakan med hack av mjölkchoklad med kokoscréme tillägnar jag min svägerska Randi. Hon är väldigt förtjust i kokos, så när jag erbjöd mig att baka en kaka till hennes födelsedagsfika i lördags var det självklart att hitta på något med just kokos.

Kakan är baserad på ren kakaomassa och rent kakaosmör, som är det närmaste man kan komma äkta ursprunglig kakao. Båda köper jag från Råvarubutiken liksom mandelmjölet. Kakan blir nästan lite som chokladfudge i smaken. Den är mäktig, så den räcker till ganska många trots att den inte är så stor och ser så mycket ut för världen. Ät den med en klick grädde och färska eller frysta och tinade bär. Mjölkfri blir kakan om du använder någon alternativ grädde av havre, ris eller soja.

Tål du mjölk och tycker om kokos är chokladen från Rapunzel ett måste! Den är både kravmärkt och Fairtrade, och fullständigt beroendeframkallande! Om du inte tål mjölk använder du någon vit choklad från Plamil, Bonvita, Organica eller Moo Free, som alla är bra märken av s k veganchoklad.

Ett extra plus är att kakan är otroligt lättgjord. Bara att röra ihop alltsammans i samma kastrull!

Nog måste väl det här räknas som mjuk kaka? Jag chansar på det och bidrar med den till
Månadens Sötsak där temat för januari är just Mjuka kakor. Och låter du bli att testa kakan, ja, då får det faktiskt ske på egen risk!

100 g kakaomassa
100 g kakaosmör
3/4 dl kokosblomssocker eller 1 dl ljust rårörssocker
½ msk vaniljsocker
3 stora, ekologiska ägg
1½ dl vispgrädde
3/4 dl mandelmjöl
3/4 dl kokosmjöl
50 g choklad med kokosfyllning

Smält kakaomassa och kakaosmör i en kastrull. Båda är rejält hårda i konsistensen, så var försiktig med kniven när du skär i dem. Ett alternativ är att grovriva kakaomassan och kakaosmöret (förresten är paketet med kakaomassan felmärkt, även det är på 500 g).
Rör ned socker och vaniljsocker i det smälta, och rör kraftigt så att sockret löser sig lite. Låt svalna till rumstemperatur.
Rör ned ett ägg i taget och rör kraftigt emellan.
Rör ned grädden, och därefter de båda mjölsorterna och den hackade chokladen.
Rör om till en jämn smet.
Häll i en väl smord form med löstagbar botten.
Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme längst ned i ugnen knappt 15 minuter. Den ska fortfarande kännas en aning kladdig i mitten, och stannar mer när den svalnat.
Låt kakan kallna i formen innan du lossar den och lägger upp på ett fat.










 

2 kommentarer:

  1. Oh, vilken underbar kaka! Och det passar ju mig fint, fint! Gott med kokossocker! Och det bästa att jag inte "reagerar" på det med mitt sötsug! :)
    Tack för ett fantastiskt recept! Sparar genast!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att du inte reagerar på kokossocker! Jag tycker också om att baka med kokossocker, framförallt för att det är nyttigare, men också för att det ger god smak. Hoppas du ska tycka om kakan om du bakasr den, vi tyckte den var jättegod!

      Radera