söndag 20 januari 2013

Garam Masalakryddade köttbullar med fruktig quinoa



Köttbullar kan man krydda på många olika sätt. Här har jag smaksatt dem med den indiska kryddan Garam Masala, som finns i lite olika varianter, men som alltid är en doftande mix av en massa olika örter och kryddor.

Med en fruktig quinoa, en klick yoghurt och en sötstark och kryddig chutney därtill blev det en riktigt härlig mittiveckanmiddag som även passar på en söndag. Äter du inte kött kan du använda dig av vegetarisk färs och i övrigt följa receptet.

500 g kalvfärs eller nötfärs
½ dl chiamjöl
1 dl crème fraiche
1 dl vatten
1 medelstort ägg
2 pressade vitlöksklyftor
knappt 1 msk Garam Masala
lite extra vitlökssalt från kvarn
Smör, olja eller gärna ghi till stekning

quinoa för fyra personer + 1 msk buljongpulver
3/4 dl gula russin
3/4 dl torkade gojibär
6 strimlade dadlar
3 msk kallpressad olja, ex vis rapsolja eller mandelolja
1 msk fruktig balsamvinäger

Till servering: tjock yoghurt, crème fraiche eller smetana, valfri chutney, t ex den här

Vispa ihop chiamjöl, crème fraiche, vatten, ägg, pressad vitlök, Garam Masala och salt i en bunke.
Låt stå och svälla 10 minuter.
Jobba ned färsen, och rör till en smidig färssmet.
Forma med vattensköljda eller oljade händer bullar eller små biffar, och lägg på en skärbräda.
Hetta upp matfettet, och bryn bullarna/biffarna fint runtom. Låt eftersteka tills de är genomstekta.

Koka quinoan enligt anvisning på förpackningen (kan skilja lite mellan olika sorter och märken) men med tillsats av buljongpulver. Jag använde glutenfritt lantbuljongpulver utan jäst och socker från Biofood.
Precis när quinoan är färdig rör du ned russin, gojibär och dadlar, som sväller och blir mjuka av fukten och värmen. Vispa ihop olja och balsamvinäger och blanda ned det. Rör quinoan fluffig.

Servera köttbullarna med den fruktiga och lite syrliga quinoan, en klick crème fraiche, smetana eller tjock yoghurt, och gärna en riktigt sötstark och kryddig chutney. Jag använde min härliga morots- och sötpotatischutney, som ni får recept på en annan dag. Måste ju ha en liten cliff-hanger så ni fortsätter kika in hos mig vetja!

4 kommentarer:

  1. Mmm...gott med garam masala! :)
    Spännande att använda chiamjöl i färsen! Kan tänka mig att det binder bra ihop! :)
    Ha en toppen söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder nästan alltid chiamjöl i mina köttbullar/köttfärsbiffar numera. Dels binder det vätska bra och ger saftiga köttbullar, dels får man i sig lite extra Omegafettsyror, och det är inte helt fel. Hoppas du haft en fin helg! Ha en bra ny vecka!

      Radera
  2. Vilka härliga kryddiga köttbullar!
    Din mango chutney ska jag testa att göra! Tack för tipset! Har ju sett att det finns torkad mango att köpa men aldrig testat. Chutney är ju så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul om du vill pröva att göra min mango chutney! Den torkade mangon är jättepraktisk, och brukar vara väldigt fin, och oftast ekologisk dessutom. Ha det bra!

      Radera