måndag 10 december 2012

Ingen Nobelfest i år heller - men jag bjuder på krämig kantarellsoppa



Nähä, jag blev inte bjuden på Nobelfesten i år heller! De som ansvarar för gästlistan måste ha begått ett allvarligt misstag! Jaja, i stället för galamundering och tiara, slammer med silverbestick under kristallkronorna i Gyllene Salen, och konverserande med Konungen Himself, blir det mysbyxor och konverserande med maken framför TV:n. Tja, det är väl inte så tokigt det heller!

Det är nog lika bra att ge upp den där drömmen om att få gå på Nobelfest! Jag har ingen i min närhet - vad jag vet i alla fall - som är i närheten av något Nobelpris, det är länge sedan jag kunde kvala in som student, och jag lyckas aldrig vinna biljetter  via Världens Barngalan, hur flitigt jag än ringer. Men jag skålar för alla fantastiska pristagare, och tänker bjuda mig själv och maken på en härligt god och värmande kantarellsoppa. Nobelfest eller ej - det är faktiskt vegetarisk måndag!

Ha en trevlig dag - och kväll - allihop, antingen ni får chansen att frottera er med noblessen, eller liksom jag får beundra den på avstånd!

Kantarellerna fick jag tidigare i höstas (tack Annika!), förvällde dem i sin egen vätska, och frös in. Mängden jag använde motsvarar knappt 1½ liter färska kantareller skulle jag tro.
Grädden kan bytas mot någon alternativ sort för den som inte vill eller kan använda mjölkprodukter. Kryddmixen jag använde innehåller oregano, persilja, vitlök, körvel, salt och lite socker. Den kan bytas mot något annat eller uteslutas. Smaka i så fall av med lite mer kantarellfond i stället tills du får en riktigt fyllig och god smak på soppan.

300 g förvällda gula, kantareller
½ gul lök, medelstor
1 stor vitlöksklyfta
4 dl vatten
4 dl grädde - jag tog 50/50 av vispgrädde och matgrädde
1 vegetarisk tärning Fond du Chef
½ - 1 msk kantarellfond
1 tsk kryddmix Himalayas Höjder
½ - 1 dl calvados eller torr sherry - kan bytas mot osötad äppelmust eller uteslutas helt
smör/olja till stekning

Skala och hacka lök och vitlök. Grovhacka kantarellerna.
Hetta upp olja/smör i en tjockbottnad kastrull, och fräs lök och vitlök glansig under omrörning.
Tillsätt svampen, och fräs runt tills vätskan dunstat.
Tillsätt då vatten, grädde, buljongtärning, fond och ev kryddmix, och småkoka under lock lite drygt 10 minuter.
Mixa soppan helt slät, och tillsätt calvados, sherry eller must. Smaka av och krydda ev på lite extra, alternativt späd med lite vatten om soppan känns för tjock.

2 kommentarer:

  1. oh, vad gott och värmande med en sådan smaskug soppa!
    ha en fin dag!
    kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lana! Samma till dig! Soppan blev fantastiskt god, så jag kan varmt rekommendera den!

      Radera