tisdag 20 november 2012

Glutenfria crépes med kokosmjöl och mandelmjölk













Större delen av förra veckan var jag sjuk i en höstlig farsot av det värre slaget. Nu är jag förvisso på bättringsvägen, men låter fortfarande som en svårt astmatisk hyena (ni som någon gång hört hyenans ihåliga, hesa skall vet hur det låter) och befinner mig fortfarande i "karantän".

När jag är sjuk och ur stånd att åstadkomma något ätbart är den stående menyn här hemma färdiggrillad kyckling med färdig potatissallad, samt färdig blåbärssoppa. Ingen skugga över maken, inte alls! Han är ett fynd i de flesta avseenden och en mästare på att gå upp mitt i natten för att koka honungsvatten, smörja med Vick, badda feberheta pannor och tala trösteord när man tror att man håller på att hosta upp lungorna. MEN, matlagning är inte hans paradgren! Alltså blir det den där grillkycklingen om man ska få i sig något mer näringsriktigt än honungsvatten. Det medför i sin tur att det brukar bli lite kycklingrester över för mig att ta hand om när jag kravlar mig upp ur sängen. Och när jag kommit så långt är det riktigt kul att börja köksstöka igen!

Den här gången gjorde jag några crépes - eller pannkakor om du så vill - och fyllde med restkyckling. Fyllningen gjorde jag på enklast tänkbara vis. Jag fräste det strimlade kycklingköttet och färsk broccoli i lite av oljan från soltorkade körsbärstomater. Fick mjukna under lock, och sedan la jag i själva körsbärstomaterna och kryddade med några nypor örtkrydda.

Crépesen gjorde jag så här. Räcker till fyra lite mindre crépes, och blir lagom för två. Och naturligtvis kan man äta dem som "vanliga" pannkakor med grädde och sylt eller bär. Mandelmjölken är ju en aning sötad, så om du kör LCHF-metoden rekommenderar jag att du byter ut den mot grädde och vatten, 50/50.

3 stora ägg
2 msk kokosmjöl
4 msk mandelmjölk
1 krm salt

Vispa upp äggen med saltet, och vispa sedan ned kokosmjöl och mandelmjölk. Vispa slätt och klumpfritt, och låt svälla i rumstemperatur minst en kvart, gärna lite längre.
Grädda crépesen gyllenbruna i lite kokosolja eller annat valfritt matfett.

Så här kan man också använda rester av grillad kyckling.

4 kommentarer:

  1. Det är så gott med cepes/pannkakor gjorda på kokosnötmjöl! :)
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Och de kan användas både med salta och söta tillbehör efter smak. Må så gott du också!

      Radera
  2. Jag gillar egentligen inte crepes, men de där ser riktigt goda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå! Du får testa och se om du blir omvänd helt enkelt! Ha det bra!

      Radera