fredag 16 november 2012

Bruna bönor på Kjerstis vis med bacon, ädelost, körsbärstomater, rödlök och ruccola



För ganska precis tre år sedan var jag en av vinnarna i en tävling, där Systembolagets tidning Bolaget efterfrågat läsarrecept som skulle innebära en utmaning att välja drycker till. Jag skickade in mitt recept på en sallad med bl a bruna bönor, bacon, ädelost och dadelbalsamkräm. En riktigt god sallad, som passar närsomhelst på året, och som tydligen även föll juryn i smaken. Observera att jag hade dadelbalsamkräm i mitt ursprungsrecept, något som ändrades till fikonbalsamvinäger i tidningen då man tydligen hade svårt att hitta dadelbalsamkräm. Det har hänt mycket på tre år, så jag tror inte du kommer att ha några svårigheter att hitta just dadelbalsamkräm.

Här får du receptet, precis som det såg ut i tidningen. Det som inte syns av receptbeskrivningen tror jag att du kan lista ut alldeles på egen hand.

Undrar du vad testgruppen kom fram till i fråga om dryckesval? Jo, att veteöl var det allra bästa alternativet. Bara ett snäpp efter kom ett vitt chardonnayvin, och sedan ett rosévin, men även en ljus lager passade till. Veteöl kan jag ju inte dricka, jag håller mig till det glutenfria ölet Saxon om jag någon enstaka gång dricker öl. Ett glas chardonnay eller rosévin dricker jag gärna, men vet ni vad. Jag tycker att vår egen äppelmust, som är mustad av våra egna smakrika äpplen nästan är godast till!




2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så roligt!!!! Är nästan aldrig inne på bloggen, därför sent svar. Kolla gärna på Instagram, där fortsätter jag dela med mig av olika recept.

      Radera