måndag 22 oktober 2012

Vegetariska råris- och linsbiffar, med ajvar relish och smetana



När jag var i Stockholm nyligen, för att mysa och umgås med yngsta dottern som hade en ledig dag från sitt pluggande, gick jag som vanligt till Hötorgshallen (som f ö håller på och bygger om och är ett enda stor kaos) och Pierias livs. Där hitttade jag en rolig blandning med råris, vildris och olikfärgade linser som jag inte kunde motstå. Vi åt den i helgen till falaffel, som mina ungdomar önskat sig till lunch när de kvistade ut till oss för att lapa lite lantluft och rensa lungorna från storstadsavgaserna. Men, men, som vanligt tog jag i för kung och fosterland - eller snarare för hela kungafamiljen och halva EU - och kokade alldeles, alldeles för mycket. Vad göra med resterna? Jo, det fick bli den här måndagens vegetariska recept. Riktigt goda biffar, som tillsammans med färdigköpt ajvar relish och en klick smetana blev en riktig festmiddag. Så enkelt, och ändå så gott!

Du kan själv blanda ris och linser efter eget tycke, eller bara ta en rismix. Smaksätt med de kryddor eller den kryddmix som du gillar. Så här gjorde jag i alla fall mina biffar, 12 stycken som mättar fyra personer.

1 dryg liter färdigkokt blandning av ris och linser - en rejält rågad litertillbringare
1 dl mandelmjöl
3 stora ägg
ca 1½ msk kryddblandning California Fancy Blend från The Spice Tree
lite extra salt och svartpeppar från kvarn
rapsolja

Blanda ihop ris och linser med mandelmjöl, ägg och krydda. Kvarna över salt och peppar.
Hetta upp rikligt med rapsolja i en stor stekpanna, och stek biffarna gyllenbruna och frasiga på båda sidor. Jag stekte i två omgångar. Biffarna ska nästan kännas som friterade.
Servera genast med ajvar, en klick smetana eller crème fraiche, samt sallad.






2 kommentarer:

  1. Mums, det där ska jag prova! Riset var ju smaskens för sig självt, så det där lät himla gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska göra! Du har ju nära till Hötorgshallen. Nästa gång kanske jag blandar olika rissorter och linssorter själv, det är ju ganska enkelt det också - i alla fall om man har skafferiet knökafullt av båda delarna. Haha, vi behöver snart bygga ut!

      Radera