måndag 1 oktober 2012

Världsvegetariska dagen - jag bjuder på Majssoppa på färsk majs, med curry och kokosmjölk



Nu har vi verkligen kommit in i sopperioden! Första oktoberr redan! Personligen tycker jag i alla fall knappast att det finns något godare än en mustig, varm och härlig soppa att tina upp kropp och själ med den här tiden på året. Det blir soppa flera gånger i veckan hemma hos oss.

Den här soppan tycker jag du ska passa på att göra nu när det finns fin, färsk majs att köpa på torget eller i affären. Soppan är soligt guldgul, smakrik och allmänt trösterik. Jag får dessutom lite mysiga barndomsvibbar av den, eftersom vi odlade egen majs på missionsstationen i Kongo där jag växte upp, och där vi ofta åt majs i olika former. Och det är ju inte helt fel!

Förresten så tycker jag att majs fått ett oförtjänt dåligt rykte som näringsfattig och stärkelserik bukfylla. Det är det inte alls! Jag utnämner mig härmed till majsens Jeanne d´Arc! Majs innehåller en hel del viktiga mineraler och vitaminer, bl a fosfor, järn, kalcium och magnesium. Så värst kolhydratrik är den inte heller, om man jämför med andra sädesslag (ja, det räknas som sädesslag och tillhör gräsväxterna), runt 20% jämfört med vete, havre och råg som ligger runt 60 - 70%. Och inte minst, majs håller liv i stora delar av jordens befolkning. En daglig skål majsgröt kan vara skillnaden mellan liv och död! Så nog tycker jag att du gott kan äta majs med gott samvete - om du inte är väldigt strikt LCHF-are förstås, då får du väl välja någon annan soppa.

Gå gärna in på Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas om du är intresserad av att få veta näringsinnehållet på olika livsmedel.

Jag gjorde en veganvariant av soppan med kokosmjölk, men den kan också göras med motsvarande mängd vanlig matgrädde (eller någon alternativ grädde av havre, soja eller ris), och soppan får då lite annorlunda smak. Du bestämmer själv hettan på soppan genom att tillsätta mer curry efter smak.

Idag är det förstås Köttfri måndag i vanlig ordning, men det är inte vilken köttfri måndag som helst. Nej, det är också Världsvegetariska dagen! Nog hänger du väl på?

2 stora majskolvar - ca 325 g avskrapade majskorn
1 medelstor gul lök
2 stora vitlöksklyftor
1 msk kallpressad kokosolja
½ - 1 msk curry - gärna Mango Curry från Santa Maria
1 burk krämig kokosmjölk, 400 ml
1 burk vatten
2 vegetariska buljongtärningar
saft från ½ pressad lime
ev 1 tsk röd currypasta
ev ytterligare någon deciliter vatten

"Klä av" majskolvarna, och "flå av" majskornen med en vass kniv.
Skala och grovhacka lök och vitlök.
Hetta upp kokosoljan tillsammans med curry, och fräs lök/vitlök under omrörning någon minut.
Lägg över i en större gryta/kastrull, tillsammans med majskornen, kokosmjölk, vatten och buljongtärningar.
Låt småkoka under lock tills majskornen känns mjuka, ca 8 - 10 minuter.
Mixa soppan så slät som det går - hoppas du har en bra mixer - men helt slät blir den nog inte.
Smaka av soppan med limesaft och currypasta efter behag. Späd ev med mer vatten om du tycker soppan känns för tjock. Servera soppan med ett gott, grovt bröd.








2 kommentarer:

  1. Hej Kjersti,
    Vi har ju haft lite kontakt tidigare med mina förkläden. Jag hade faktiskt ingen aning om att du också matbloggade, vad roligt att hitta dig så här! Massor med godsaker bjuder du på här på bloggen vill jag lova. Härlig majssoppa som jag gärna skulle smaka. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! Joodå, jag firar snart tvåårsjubileum som matbloggare. Och vet du vad? Jag fattade inte att du matbloggade heller, förrän jag läste om er första matbloggsträff hos Amy, men sen dess brukar jag kika in hos dig.
      Slutet gott, allting gott kan man säga! Välkommen tillbaka, och ha det bra du också!

      Radera