fredag 31 augusti 2012

Parmesankakor med cashewnötter, pistaschnötter, solrosfrön och oregano - gluten- och laktosfria



Är det något mingel på gång? Kanske grillkväll med goda vänner? Kräftskiva så här i augustis sista, skälvande minut? Får jag då rekommendera att ni börjar festen med de här jättegoda, oreganodoftande parmesankakorna/kexen till välkomstdrycken. Du kommer inte att ångra dig! Jag bjöd på kexen när vi hade lite fest här tidigare i somras för att fira att vi varit "lantisar" i hela 30 år. Jag bjöd kexen till en alkoholfri rosensangria, och de blev uppskattade. Testa dem du också!

Helt mjölkfria kan inte just de här kexen göras, men parmesanosten är långlagrad och därför laktosfri. Kexen innehåller minimalt med kolhydrater, och passar därför alla LCHF-are och även andra som försöker dra ned på kolhydratmängden.

Kexen är allra godast precis nygrädade, men kan fräschas upp några minuter i ugnen på 150 grader om du behöver göra dem i förväg.

100 g naturella cashewnötter
30 g naturella pistaschnötter
30 g solrosfrön
70 g färskriven, riktigt långlagrad och smakrik parmesan
1½ msk fiberhusk
½ - 1 msk torkad, smulad oregano - eller någon annan örtkrydda
3 krm bakpulver
3 lätt uppvispade äggvitor

Börja med att mixa nötter och solrosfrön till ett inte alltför fint mjöl.
Tillsätt de övriga torra ingredienserna, och arbeta till sist in äggvitorna. Låt stå och svälla 5 - 10 minuter.
"Krama ihop" bollar av smeten, och lägg på bakpapprad plåt.
Platta ut bollarna ordentligt, de flyter inte ut, så du kan lägga dem tätt.
Grädda strax nedanför mitten i 175 graders ugnsvärme, ca 14 - 15 minuter.
Jag fick ut 18 ganska stora kex av den här smeten. 

4 kommentarer:

  1. Perfekt snacks eler tilbehör! Har gjort en liknnde variant på ost- och nötter vilket blev mycket uppskattat :)

    SvaraRadera
  2. Oh, vilka goda! Hur ska jag hinna baka alla dina fina bakverk? ;):)
    Nu har jag beställt alla möjliga glutenfria bakprodukter till glutenfirtt brödbak! Ska baka tillsammans med min dotter! :)
    Ha en toppen fredag!
    kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Du är så duktig!! Tack för en inspirerande blogg! :) /Ann-Sofie

    SvaraRadera
  4. Tusen tack, söta ni för värmande ord! Jag blir så glad om jag kan vara till glädje och inspiration för er. Ha en underbar helg allihop! Och lycka till med brödbaket, Lana!

    SvaraRadera