lördag 21 juli 2012

Kronärtskockor med fluffigt lime- och körvelsmör



Tycker du det verkar krångligt att tillaga kronärtskockor? Inte alls, det är hur enkelt som helst! Dessutom väldigt gott. I de flesta recept står det att man ska binda fast citroner i botten på skockorna när de kokas, för att de ska behålla sin fina färg,  men det behövs inte alls. Det räcker med att pressa i lite lime eller citron i kokvattnet, det är betydligt enklare. Med ett riktigt fluffigt, vispat smör, smaksatt med lime, vitlök, salt och körvel, blir det en riktig festrätt. Och så är det ju så trevligt att sitta och mysa riktigt länge, och dra av bladen ett och ett, för att till slut nå det innersta allra heligaste! Kronärtskocksbotten! Ät den andaktsfullt med den allra sista klicken smör! Man blir kanske inte supermätt på det här, så avsluta gärna måltiden med några goda ostar, bröd och kex av något slag.

Förresten, tycker du att det verkar vara mycket smör till? Tja, inte så mycket mer än ett ordinärt wienerbröd. Och du behöver ju inte äta wienerbrödet precis samma dag.

2 stora, fina, hårt knutna kronärtskockor
vatten + salt + 1 lime

Fluffsmör:
70 g rumsvarmt smör
rivet skal och saft av 1 lime
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk torkad körvel
salt från kvarn

Skölj skockorna noggrant, och skär av skaftet ända in till botten. Ta bort det allra yttersta, nedersta varvet blad.
Lägg skockorna i en kastrull, och häll på kallt vatten så det täcker. Beräkna 2 tsk salt/liter vatten.
Pressa i limesaften, och lägg ned skalhalvorna i vattnet. Koka upp, och låt skockorna koka mjuka under lock. Det tar ca 40 - 50 minuter. Prova med en sticka att det känns mjukt rakt igenom. Lägg ev på ett fat eller ett kastrullock på skockorna så de hålls nere i vattnet.
Gör under tiden fluffsmöret. Vispa smöret med elvisp så det blir riktigt vitt och fluffigt.
Pressa i vitlöken, och riv i limeskalet. Kvarna över salt, och tillsätt också körveln. Rör sist ned limesaften lite i taget.
Låt skockorna rinna av, och servera dem varma med smöret.
Dra av bladen - börja nederst och jobba dig uppåt - doppa i smöret, och gnav av den nedersta, köttiga delen. När alla blad är klara tar du bort "skägget" och äter det allra bästa, själva botten.

PS Att kronärtskocka dessutom är kollossalt nyttigt för matsmältningen, och bl a innehåller ämnet inulin som främjar goda tarmbakterier, är ju rena rama bonusen! Eller hur? DS











4 kommentarer:

  1. Men hjälp, så gott!!!
    Skulle kunna tänka mig att även pressa ned lite vitlök i smöret, så kanske man klarar sig mot mygg och fästingar sen också...?
    Jag tror faktiskt vitlöken hjälper mot både det ena och det andra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag har ju vitlök i smöret, Karin! Upptäckte du inte det? Jag petar i vitlöks i ALLT - utom möjligen glass - för att hålla fästinguschlingarna borta. Hoppas det har sin verkan. Ha en fortsatt bra helg!

      Radera
  2. Jag bara ÄLSKAR kronärtskocka! När jag var yngre var det en sådan där sak som min pappa och jag gjorde tillsammans eftersom mamma och bror inte tyckte om just kronärtskocka. Han köpte hem två stycken, kokade dem och så åt vi var sin tillsammans när resten av familjen gick och lade sig, det blev vår lilla stund, hans och min. Till och med nu är det sällan jag äter kronärtskocka själv, jag väntar tills jag är hos mina föräldrar så jag kan äta den tillsammans med far min. Det är sådana där småsaker som lyser upp lite :) Inte binder vi fast några citroner i dem heller - bara att hutta i en citron när man kokar, precis som du skriver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt det låter, Alexandra, med en alldeles egen grej för dig och din pappa! Låter bestämt som om det är dags för en kronärtskocksafton igen snart!

      Radera