tisdag 29 maj 2012

Varför skapade du fästingarna, Gud??


Jag är alldeles övertygad om att det finns en god och klok Skaparhand bakom allt det vackra vi nu upplever  i naturen. Visserligen är det rätt obegripligt, men jag tycker det känns ÄNNU mer obegripligt om allt skulle ha kommit till av en slump. Tänk så finurligt allting hänger samman, och hur komplicerat och samtidigt logiskt vi är uppbyggda, både vi människor, djuren och naturen runtomkring oss. Nej, det måste nog vara en väldigt smart och klok Gud som finns där bakom alltihop, och som ibland myser och gläds över vad vi hittar på vi människor - kanske t o m skrattar högt ibland -  men som också ganska ofta har anledning att sörja och gråta över våra olika tilltag.

Men någon gång kan jag faktiskt ifrågasätta omdömet hos Gud! Men hallå, vad TÄNKTE du egentligen på när du skapade fästingarna? Vad sjutton gör de för nytta? Jaja, de kanske utgör föda för några andra mindre nogräknade djur, men det måste väl finnas NÅGOT annat att äta än fästingar, så överdådigt innehållsrik som du skapat vår jord med både fauna och flora? Jag kan förvisso också känna mig lite tveksam till ormar, men de är ändå ganska rejäla. Dem kan man åtminstone ta en sportslig fight med. Men fästingarna!!! Pyttepyttesmå sitter de där, försåtligt, lömskt och illvilligt och lurar i gräset, och vips - när man minst anar det - går de till attack, hoppar på en och klamrar sig fast och smittar en med TBE och borrelia och annat elände. För drygt en vecka sedan pillade jag bort årets första fästing. Eller försökte rättare sagt. För hur jag än försökte så envisades den rackarn med att klamra sig fast som en igel (också en skapelse jag kan känna viss misstro inför!), så halshuggen och lemlästad han var. Förmodligen lurpassade han och hoppade på mig när jag nöjt smånynnande och intet ont anande plockade nässlor till min nässelsoppa. Så nu får vi se om jag kanske har fått borrelia. Inte första gången i så fall!

Så en av alla de tusentals frågor jag gärna vill ha svar på, Gud, när jag står där vid Himlaporten och förväntansfullt köar och hoppas på att få komma in och träffa dig, det är den här:
VARFÖR I FRIDENS DAR SKAPADE DU FÄSTINGARNA????? Och jag hoppas innerligt att de i alla fall är portförbjudna i Himlen!

4 kommentarer:

  1. Undrar jag också! Mamma har haft borrelia 6 gånger, en gång varje sommar, de senaste åren... Vi bara väntar på att hon ska få årets infektion:/ (Eller nä, vi hoppas såklart att det inte blir någon i år) För första gången på länge mår hon ganska bra nu, men det har tagit sin tid och hon har sällan hunnit börja känna sig någorlunda återhämtat från en infektion innan nästa dykt upp, och fortfarande lite krämpor som antagligen inte kommer ge med sig. Så nä, de där små odjuren gillar vi inte!

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt, Martina, att din mamma råkat så illa ut! Hoppas verkligen att hon ska slippa fästingar denna sommar och få fortsätta må bra. Läste faktiskt igår att fästingar ogillar vitlök och B-vitamin, så det kan vara en god idé att äta tillskott av det. Försöka duger! Må så gott båda två!

    SvaraRadera
  3. Jo, det kan man ju verkligen fråga sig?


    Martina:
    Vad tråkigt för din mamma.
    Hoppas ni får en fästing-fri sommar för en gång skull....

    SvaraRadera
  4. Vi får ladda med vitlök och B-vitaminer, Malin, och hoppas på det bästa! Och allt i vår förunderliga skapelse begriper man sig inte på, så vi får väl försöka släppa det där med fästingar och hoppas att de är till glädje för NÅGON i alla fall.

    SvaraRadera