söndag 20 maj 2012

Nässelsoppa på mitt sätt, med smetana och räkor



Oj vad snabbt nässlorna pilade i höjden. Häromdagen hade de knappt tittat upp, och nu plötsligt hade de växt till sig rejält. Jag lyckades i alla fall få ihop ett gäng fina nässelskott att koka soppa på, och den blev alldeles väldigt njutbar med en mild nässelsmak, som balanserades fint av syran i smetanan.

Smetana är en syrad grädde, och den är laktosfri och mild och god i smaken. Den kan ersättas av crème fraiche eller Soya Suprème för den som är intolerant mot mjölkprodukter eller av andra skäl väljer bort dem. Smetana används mycket i Östeuropa, och är väl annars mest känt som tillbehör till blinier med löjrom.

Som förrätt räcker soppan till fyra.

1½ liter färska nässlor, helst späda toppskott
7,5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning Fond du chef - alternativt vegetarisk dito om du föredrar det
1½ msk Kunglig Salladskrydda - eller annan liknande kryddblandning
1 dl smetana
ljus Maizenaredning efter smak

Tillbehör: en klick smetana + några räkor, alternativt kokta ägghalvor eller ostkex

Skölj nässlorna noggrant i ett par vatten. Jag slungade dem också torra i en salladsslunga.
Lägg i en kastrull tillsammans med vatten, buljongtärning och krydda.
Koka upp och låt småkoka under lock ca 10 minuter.
Rör ned smetanan i soppan, och mixa den slät. Smaka av.
Red till önskad konsistens.
Servera med valfria tillbehör.





En pytteliten snigel följde med nässlorna in, men hamnade som tur var inte i soppan, utan fick flytta ut i det fria till sina kompisar.

2 kommentarer:

  1. Har inte ätit nässlor sen jag var barn och jag tyckte det var SÅ gott. Måste lära mig att plocka nässlor. Det borde inte vara så svårt, men det gäller att hitta dem och plocka i rätt tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart du ska plocka nässlor, Linn! Såååå gott och såååå nyttigt! Nog borde det väl finnas några nässlor att leta upp även på Närkeslätten? Än är det inte för sent, i alla fall inte här i min nässelbacke. Jag ska ta ett nappatag med dem igen idag - utrustad med handskar för säkerhets skull. Ha en fortsatt fin majsöndag!

      Radera