torsdag 24 maj 2012

Banan- och havtornssmoothie



Konjakskupor är användbara till annat än konjak. De passar förträffligt att servera en god smoothie i, och det är garanterat nyttigare! Huset har tidigare inte kunnat ståta med några konjakskupor, men när jag hittade en fin kupa på loppis för en femma slog jag till! När du inte sippar smoothies ur kupan kan du i stället fylla den med vitsippor t ex.

Den här smoothien fick bli frukost häromdagen, när jag inte kände för att koka gröt. Jag tycker om havtorn - vilket förvisso inte alla gör - men ibland kan smaken bli nästan lite väl påträngande. Med hälften bananpulver och hälften havtornspulver blev det en perfekt, mild och god blandning. Eftersom bananpulvret smakar lite sött behövdes ingen extra sötma, i alla fall inte i mitt tycke. Däremot pytsade jag i lite näringspulver och pulver av torkade linfrögroddar för att förhoppningsvis få lite vårspring i benen.

Havtorn (läs mer här, varifrån jag också köpt pulvret) tillhör de s k superbären och är fullproppade med vitaminer, mineraler och Omega 7, som är extra viktiga för att hålla slemhinnorna starka och smidiga. Det är alltså en god idé - i synnerhet för oss som passerat bästföredatum och börjar skrumpna och knarra lite här och varstans - att peta in lite havtornsprodukter i kosten.

Jag förstärkte frukosten med äggröremackor på grovt, glutenfritt formbröd (med lite extra havtorn där också). Äggröran smaksatte jag denna gång med Persaillade, och toppade med en driva ruccola och romanticatomater.

2½ dl valfri mjölk - jag tog färsk sojamjölk
½ msk bananpulver
½ msk havtornspulver
½ msk näringspulver
½ msk torkade linfrögroddar

Blanda allt och mixa till en len och skummig smoothie. Häll upp i ett fint glas och njut!






För säkerhets skull har jag havtorn i håret också. Jag älskar mitt havtornsschampo från Ecopolarica.

8 kommentarer:

  1. Havtorn är bara så gott. Vi brukar köpa frysta som vi kör i smoothie med banan, bären ger verkligen en kanonfint syrlig smak.
    Har hört att det finns att plocka i närheten men vi har ännu inte hittat någon buske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, då måste ni leta upp buskarna! Rena guldgruvan ju! Jag gillar också havtornssmaken, men den är ju lite speciell, och faller inte alla på läppen. Jag har också köpt fryst havtorn någon gång, men det blir ganska dyrt i längden. Jag tycker faktiskt att pulvret är prisvärt med tanke på att det går åt såpass lite för att få god smak. Ha det bra båda två!

      Radera
  2. Nej, jag har inte riktigt lärt mig att tycka om havtorn heller; de påminner mig lite om hjortron i smaken, och de har jag också svårt för. Brukar skylla på min ålder, att jag inte är tillräckligt gammal för att tycka om dem, fast nu tror jag inte att det går längre eftersom åren tickat iväg och jag snart är alldeles medelålders (dvs 25...) ;) Men en sådan där konjakskupa skulle jag också vilja införskaffa mig, vilken fin idé att servera sig själv en härligt smoothie i en sådan! Låter supergott med banansmaken i också, kan tänka mig att den väger upp havtornen så det smakar riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att höra av dig igen, Alexandra! Hoppas allt är bra med dig. Du är förvisso inte ensam om att ogilla havtorn, det är ungefär som med koriander. Antingen älskar eller hatar man det, alldeles oavsett ålder. Det finns ju som tur är annat nyttigt som man kan stoppa i sin smoothie, men kombinationen banan/havtorn blev i mitt tycke väldigt lyckad.
      Håll utkik efter konjakskupor på loppis! Det brukar ofta finnas fina, udda glas av alla de sorter. Må så gott! Antar att det är slutspurt med pluggandet nu, innan sommarlovsfriheten tar vid.

      Radera
  3. Hej
    Ser att ni gillar Havtorn och förstått hur nyttigt det är.
    Vill ni beställa mer är ni välkommna. Vänligen Fredrik

    www.larssens.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag gillar havtorn som är både gott och nyttigt! Vi ses kanske på marknaden i februari här i Uppsala? Då tittar jag förbi och köper mer. Ha det bra!

      Radera
    2. Hej igen
      Tyvärr är jag inte i Uppsala förrän Ulvakvarns hantverksmässa i september. Då är du välkommen.

      www.larssens.se

      Radera
    3. OK, då tittar jag förbi då i stället. Ha det bra!

      Radera