lördag 14 april 2012

Lite glimtar från Cypern

Som jag tidigare nämnt så tillbringade jag den sista marsveckan på ett ganska kyligt och blåsigt Cypern. Det var förstås varmare och soligare än här hemma i Sverige, men den där riktigt go´a värmen ville aldrig infinna sig. På en biltur upp till Troodosbergen överraskades vi t o m av hagel, snöstorm och minus 4 grader! Vi höll på att frysa ihjäl, orustade som vi var iklädda sandaler och piratbyxor!

Här kommer lite ögonblicksbilder från veckan. Havet var skimrande blått och lockande, men iskallt! Några modiga trotsade köldlagen och vågade sig i, men nej, det gällde inte mig!



Blomsterprakten kunde jag inte klaga på. Mimosan var fantastisk, och doftade ljuvligt!



Gamla lerurnor kan komma till användning på olika sätt.



Favoritfärgen blått gick förstås igen överallt. Här i den lilla konstnärsbyn Lania.



Mysiga kullerstensgator - också från Lania.



En söt liten ortodox kyrka där vi tände ljus för nära och kära.



Ett besök på en av Mellanösterns största citrusplantager var en höjdpunkt under veckan. Jag har aldrig i mitt liv sett så mycket citrusfrukter på en gång, apelsiner, grapefrukt, citroner och mandora - en korsning mellan mandarin och apelsin.



Flinka damer i olika åldrar sorterade blixtsnabbt frukten. Descinfektionsmedlet som frukten badade i var - av lukten att döma - inte att leka med! Man använde varken hörselskydd eller munskydd! Burr!



Det mesta av frukten förpackades för export till olika länder, främst England.



En härlig och avkopplande vecka - trots snöstormen och trots att jag under så gott som hela veckan var hopväxt med min kofta!



4 kommentarer:

  1. Ser härligt ut! :-)
    Synd att det inte var varmare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid härligt att få uppleva lite nya saker, eller hur! Det var i alla fall betydligt varmare än här hemma, där våren tycks ha kommit av sig alldeles. När jag tittar ut genom fönstret ligger åkrarna alldeles vita igen. Ha en fortsatt fin helg, trots bristen på vårvärme!

      Radera
  2. Åh så härliga bilder, fångar verkligen känslan! Gullig bild på dig i slutet :)

    SvaraRadera