onsdag 4 april 2012

Glutenfria ris- och kikärtsfrallor



Jag hade två äggvitor över efter att ha gjort citroncurd, och bestämde mig för att använda dem i baket. Det blev jättegoda frallor av det lite ljusare slaget, med rårismjöl och med proteinförstärkning av kikärtsmjöl. De här frallorna kommer jag definitivt att göra igen! Helt gluten- och mjölkfria är frallorna, som passar till en lite matigare lunchmacka eller kanske på utflykten, efter väl förrättat värv i skidbacken. Fyll med pesto, soltorkade tomater, lufttorkad skinka, avocado, sallad, mozarella eller vad du nu tycker om. Så här gjorde jag mina frallor, åtta stycken rejäla bamsingar blev det. Du kan förstås göra fler och mindre om du vill.

Vill du baka en härlig foccacia till påsk hittar du receptet här.

50 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
½ dl raps- eller olivolja
2 äggvitor
1 msk färskpressad citronsaft - gör att bikarbonatet jobbar bättre
3 dl rårismjöl
2 dl kikärtsmjöl
1½ msk husk
1 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt

uppvispat ägg, vallmofrön eller andra frön

Smula jästen i degbunken, och lös den i det ljumma vattnet.
Tillsätt olja, äggvitor och citronsaft, och kör igång maskinen.
Blanda mjölsorterna med husk, bikarbonat och salt, och tillsätt det lite i taget medan maskinen är igång.
Arbeta degen väl och länge på lågt varvtal, minst 10 minuter.
Klicka med hjälp av två stora skedar ut åtta bullar på bakpappersklädd plåt. Degen är kladdig, så det går inte att rulla bullar.
"Hyfsa till dem" med rismjölade händer.
Låt jäsa under bakduk en halvtimme.
Pensla försiktigt med uppvispat ägg, och strö över vallmofrön.
Grädda i 210 graders ugnsvärme. Låt svalna på galler under bakduk, eller utan bakduk om du vill ha en frasigare skorpa.






10 kommentarer:

  1. Oj, vad goda dessa ser ut! Perfekt till mig själv eller när svärmor kommer på besök! Dessa skall jag verkligen prova!
    Igår åt jag din supergoda torsk överbakad med egengjord pesto. Åhh, vad det var gott!! Två till på jobbet ville ha receptet, så jag gav dem din länk.
    Tack för härlig inspiration och goda recept!
    /Maria B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så glad jag blir Maria, att du tyckte om torsken!! Jätteroligt också att du "gör reklam" för mig så att fler hittar hit. Ha det gott!

      Radera
  2. Hej!
    Jag hittade din blogg i helgen då jag sökte på jyttemjöl på google - och oj vilkn superblogg!
    Jag testade att göra din mandeltårta igår, jag har nog aldrig fått så mycket beröm för ett bakverk förut!

    Jag upptäckte min glutenintolerans förra året, så jag är fortfarande i nybörjarspåret när det kommer till bakandet, men det ska det bli ändring på.

    Tänkte fråga var du köper alla de olika mjöl etc. som du använder? Kikärtsmjöl har jag aldrig sett nämligen..

    Tack för en underbart inspirerande blogg :)

    /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny! Vad roligt att du hittat till min blogg! Hoppas du ska ha nytta av recepten. Att vara glutenintolerant innebär ju onekligen vissa begränsningar, men det är viktigt att fokusera på alla möjligheter som finns - och det finns många möjligheter idag med en massa spännande mjölsorter! Kika gärna in på det här inlägget där jag går igenom olika glutenfria mjölsorter.
      http://kjerstismatochprat.blogspot.se/2012/01/liten-glutenbakskola-och-genomgang-av.html.
      Jag vet ju inte var du bor, men bor du i närheten av Stockholm finns det mesta hos Pierias livs i Hötorgshallen. Där köpte jag mitt kikärtsmjöl, men jag har också sett kikärtsmjöl av märket Biofood i en del hälsokostaffärer. Mycket finns också i alldeles vanliga livsmedelsbutiker. Hos min ICA-handlare köper jag de olika Jyttemjölssorterna, ljust och mörkt bovetemjöl, rårismjöl, amaranthmjöl och havremjöl t ex. Be din butik ta hem om de inte har redan! Stort lycka till, och hör gärna av dig igen om du undrar över något.
      PS Vad roligt att mandeltårtan blev uppskattad! DS

      Radera
  3. Spännande bröd, kikärtsmjöl har jag hemma ,men har aldrig använt det. Rårismjöl har jag inte hört talas om förut så nu ska jag leta rätt på det.
    Ha en skön påsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma, Milla! Hoppas du får en riktigt härlig påsk! Roligt att du vill testa frallorna. Det ska nog inte vara något problem att hitta rårismjöl. Om inte annat så finns det på nätet.

      Radera
  4. Hej!

    Hur länge gräddade du bröden?

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, har jag missat att skriva det! Gräddade dem ca 12 minuter, men eftersom ugnar är personligheter så är det svårt att ange exakt tid. Om du känner dig osäker så vänd försiktigt på en bulle efter 10 minuter, och knacka på undersidan. Det ska låta lite ihåligt när man knackar. Om de inte är färdiga låter det mer "stumt". Då gräddar du ytterligare några minuter och kollar igen. Lycka till, och ha en fortsatt skön helg!

      Radera
  5. Hej igen!

    Har bakat brödet nu. Jag hade inne de, 15 min på 200 grader. Jag är mycket nöjd med brödet. Använde det som hamburgebröd till lunchen. Det passade fint. Är glad för dina recept. Åt sempers formbröd i morse. Jag fick nog, mår dåligt av glutenfritt vetemjöl. Bäst att baka själv efter recept på naturligt glutenfria mjölsorter som dessutom ger mer långsam nedbryting. Det finns bara ett glutenfritt köpebröd jag föredrar och det köper man fryst och är bakat på övervägande havremjöl och med riven morot i, inget glutenfritt vetemjöl i.

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så glad jag är, Jennie, över att brödet blev lyckat!! Just det här med gräddningstid är lite knepigt, just med tanke på att ugnar beter sig så olika. Man får testa sig fram, och ha lite koll vartefter helt enkelt. Jag håller med om att köpebröden inte är någon hit. De enda färdiga bröd jag tycker är riktigt bra är de från Friends of Adam, men de finns ju inte överallt. Jag bakar helst mina bröd själv, och har precis tagit ut ett doftande, nyttigt bröd ur ugnen som kommer på bloggen så småningom. Jag är så glad över att du uppskattar mina recept! Lycka till med fortsatta bakäventyr, och hör av dig igen om du undrar över något!

      Radera