onsdag 1 februari 2012

Vegetariska matmuffins med spenat, körsbärstomater, get/fårost och norialger



Tänk alla dessa dagar som kommer och går! Okej, Mors dag, Fars dag, Alla hjärtans dag, Nationaldagen, Internationella kvinnodagen, Fettisdagen och någon till kan jag väl hålla rätt på, men sen!!!! Det är kanelbullens, kattens, ostkakans, tulpanens, teddybjörnens, fetaostens, grapefruktens, kramens (borde väl vara varje dag!!), kladdkakans, pannkakans och t o m ostbågens dag!! Vet ni vad det är för dag idag? Nä, tänkte väl det! Det är vegetariska dagen. Okej då, eftersom jag gärna puffar för mer vegetariskt får det bli inte bara köttfri måndag, utan även köttfri onsdag den här veckan.

Förresten, har ni hängt med i debatten och protesterna mot att vissa skolor infört en vegetariskt dag i veckan? Ganska häpnadsväckande tycker jag. Skolbarnen far knappast illa av en vegetarisk måltid i veckan om de får kött och fisk övriga dagar, och inte tycker jag det är särkilt pekpinneaktigt heller som en del påstår. I så fall är väl varje försök att införa lite sundare kostvanor pekpinnar. Min blogg är väl en enda stor, gigantisk plockepinnhög med pekpinnar, för jag försöker ju inspirera till lite mer sunda matvanor! Jaja, ni som inte gillar det får hoppa till någon annan blogg, det finns massor att välja på!

Jag gjorde mina vegetariska matmuffins glutenfria förstås, men de kan säkert göras med vanligt vetemjöl också. Vill du göra muffinsen helt vegan byter du yoghurten mot sojayoghurt och get/fårosten mot tofu. Då kanske du får krydda lite extra eftersom tofun inte är lika smakrik som get/fårosten.

Jag provsmakade en muffins, alldeles nygjord och fortfarande ljummen, till en skål morotssoppa med ingefärs- och apelsinsmak, och det var jättegott! De passar också som liten kvällsrätt, med lite extra sallad och kanske ett glas vin - inga pekpinnar där inte! Men du får förstås gärna välja ett ekologiskt vin eller ett naturvin om du har lust.

Nori är en alg, och den är liksom sina andra algsläktingar extremt nyttig. Alger brukar kallas för skönhetsmat just p g a sitt fina näringsinnehåll. Hm, jag har inte märkt så stor effekt än, men det tar kanske ett tag! Du kan hoppa över norin om du vill. Själv vågar jag inte ta risken!

12 rejält stora muffins blev det av den här satsen.

4 dl sojamjöl
2 dl ljust bovetemjöl
1½ msk malda psylliumfrön
1 msk bakpulver
1 tsk salt - knappt
2 msk Kunglig Salladskrydda - eller annan valfri kryddblandning
125 g get- eller fårost
1 påse babyspenat, 65 g
1 förpackning körsbärstomater, 250 g
1 "näve" norikrinklar - de är jättelätta, vägde bara ca 4 g
3 ägg
½ dl olivolja eller rapsolja
3 dl yoghurt
1 - 1½ dl vatten
lite olivolja att fräsa tomater/spenat i

Skölj spenaten och halvera tomaterna. Fräs tomaterna under omrörning i lite olja, och tillsätt spenaten efter någon minut. Låt den bara "säcka ihop" och ställ åt sidan att svalna.
Blanda alla torra ingredienser i en rymlig bunke. Smula ned norin och fetaosten (alternativt tärna tofun smått). Blanda också i tomat/spenatröran.
Vispa ihop ägg, olja, yoghurt och vatten (den mindre mängden), och blanda om alltihop väl. Tillsätt ev en gnutta vatten till om det verkar alltför torrt - kan variera lite beroende på vilken yoghurt man använder. Låt stå och svälla i fem minuter, och klicka sedan ned smeten i en väl smord muffinsplåt med plats för 12 muffins.
Grädda i 200 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, ca 30 - 35 minuter.













15 kommentarer:

  1. Å, vad mumsigt! :-)
    Min gubbe tycker inte jag har några ursäkter längre när jag får nya goda glutenfria recept "serverade" av dig varje dag. ;-) Jag måste bli lite mer kreativ på matlagning!

    SvaraRadera
  2. Tack Malin! Du som är så kreativ på andra områden kan säkert utveckla matkreativiteten också! Hm, förresten, hur är det med din gubbe? Har han några ursäkter? Ha det gott båda två!

    SvaraRadera
  3. I mitt fall verkar det som kreativiteten bara går åt ett håll... ;-) Jag har också frågat gubben min vad hans ursäkt är och han har lite svårt och svara på det... ;-)
    Ha de gott du med och ser fram emot nästa recept. Har faktiskt gjort en del av dina recept, men borde göra fler. Väntar på att mandelmjölet ska komma som jag beställt, då blir det äppel och mangopaj som jag hittade i ditt arkiv... :-)

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blir över att du gjort en del av mina recept, och vad roligt att du vill testa mangoäppelpajen, Malin! Det är faktiskt en av mina favoriter. Berätta gärna hur den blev sedan.

    SvaraRadera
  5. Det ser fantastiskt gott ut! Smidigt att ha i frysen när lunchlådan ska packas!

    //Linda

    SvaraRadera
  6. Tack! Låter väl som en god idé, Linda!

    SvaraRadera
  7. Du, först av allt; tack så jättemycket för dina fina kommentarer på min blogg! Jag har haft en period av mycket måsten som gjort det svårt att blogga lika ofta som jag vill - det är alltid lika skönt att läsa dina kommentarer och känna att jag inte behöver be om ursäkt för att jag inte hinner med.

    Jag har saknat att läsa dina inspirerande inlägg - det låter supergott med vegetariska matmuffins! Men är det sant att det är vegetariska dagen idag?! Hur har jag missat det?? Skandal, måste jag säga!

    SvaraRadera
  8. Mer pekpinnar åt folket! Särskilt när de kommer så fint förpackade som på din blogg!

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Nu har jag bakat dessa matmuffins. Perfekt till soppa och dessutom kan man ju kalla dessa GI-muffins.

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att du tyckte om muffinsen, Jennie!! Ja, jag tror säkert att de kan passera som GI-muffins, de innehåller inga ingredienser som stegrar blodsockret.

      Radera
  10. Skandal var väl att ta i, Alexandra! Som sagt är det inte så lätt att hålla rätt på alla dagar, och du har väl haft huvudet fullt med viktigare saker helt enkelt! Du får sikta in dig på pannkakans dag den 16 februari helt enkelt, haha!

    Tack, det var väldigt snällt sagt, Anna! Jag försöker väl mer inspirera än komma med pekpinnar, men det kanske kan uppfattas som pekpinnar av en del i alla fall. Jag tycker förstås att just förslaget om en vegetarisk dag i skolan kan ses mer positivt, som ett sätt att inspirera och få eleverna att upptäcka att vegetarisk mat faktiskt går att äta. Många har nog förutfattade meningar om det. Vi får väl fortsätta att försöka förmedla lusten och glädjen i att äta lite nyttigare för att förhoppningsvis hålla både oss själva och vår gemensamma planet lite friskare.

    SvaraRadera
  11. Det här låter smaskigt! Jag älskar spenat och tack för tipset!

    SvaraRadera
  12. Tack själv, Ann-Sofi, för tips och inspiration i din blogg!

    SvaraRadera
  13. Gjorde dessa muffins idag!
    Mycket matigt och gott och som du säger en bra kvällsrätt! :-)
    Jag för min del gillar ditt sätt och skriva och dina pekpinnar! ;-)
    Jag väntar fortfarande på mandelmjölet, men hör av mig när jag gjort pajen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att muffinsen blev lyckade! Jag har också ätit en idag, till broccolisoppa. Mums! Tack för de snälla orden, och att du inte räds mina pekpinnar! Ser fram emot att höra vad du tycker om pajen. Må så gott!

      Radera