lördag 4 februari 2012

Smakrik lammfärsröra med grönsaker och örtkryddor




Supergod blev den här lammfärsröran som vi avnjutit i helgen. Maken påstod att den skulle platsa i Sveriges Mästerkock, och att t o m svårflörtade Per Morberg skulle bli förtjust, men nja, jag är inte så säker. Framförallt skulle jag nog inte kunna åstadkomma vad deltagarna gör där på så kort tid och under sådan press. Jag är verkligen imponerad! Det är en helt annan sak att få stöka i sin egen takt hemma i det egna köket, då kan även jag få till det! Jag är i alla fall definitivt lite renligare än mäster Morberg himself!! Har ni sett hur han kladdar och klafsar och slickar och skvätter i sitt eget matprogram? Man undrar lite försynt om det är hustrun och barnen - eller kanske rentav TV-teamet - som får städa upp efter honom, eller om han röjer själv?
Pastan blev den här gången glutenfria tagliatellebollar av majs. Riktigt goda! Tyvärr var maken lite för snabb i vändningarna med att städa undan efter mig, så jag hann aldrig ta en bild av ytterförpackningen.

De torkade tomatflingorna är smakrika och praktiska att tillsätta alla möjliga rätter. Jag köpte dem hos Pierias livs i Hötorgshallen. De kan även köpas på nätet hos Zmaka. Har du inte tomatflingor kan du i stället ta tomatpuré.

För fyra till fem personer

550 g lammfärs
2 medelstora, skalade morötter - ca 125 g
1 bit skalad palsternacka - ca 75 g
2 medelstora vitlöksklyftor
1 medelstor rödlök
1 burk hela, skalade tomater eller körsbärstomater
2 msk tomatflingor - kan bytas mot ca ½ dl koncentrerad tomatpuré
salt, svartpeppar
1½ tsk basilika
1½ tsk timjan
1½ tsk oregano
olivolja till stekning

fetaost, mozarellaost eller någon annan ost

Skala och finhacka lök och vitlök.
Grovriv morötter och palsternacka.
Hetta upp olivoljan, och fräs lök och grönsaker under omrörning några minuter. Ska mjukna och bli glansigt, men inte brynt.
Tillsätt färsen, och bryn den smulig och "grå" under fortsatt omrörning.
Tillsätt burktomaterna, tomatflingorna eller tomatpurén, samt salt, peppar och kryddor.
Rör om ordentligt, och låt småputtra under lock en halvtimme.
Servera med den nykokta pastan, och smula gärna över fetaost eller mozarella om du tål det. Ev sallad till.








2 kommentarer:

  1. Du om någon skulle nog charma Morberg. Vem kan motstå dig? :-) Puss!

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Puss på dig själv, väldigt gulligt sagt!

    SvaraRadera