tisdag 14 februari 2012

Broccoli och savoykålsoppa med touch av getost



Idag är det ju Alla hjärtans dag, och kanske har du redan ätit hjärtliga scones till frukost. Det har jag!

Till lunch kanske det passar med denna vårligt ljusgröna och alldeles väldigt goda soppa som hastigt snoddes ihop häromdagen när maken oväntat och med kort varsel aviserade att han skulle komma hem på lunch på väg till något uppdrag. En snabb titt i kylskåpet, där jag hade kvar en bit av savoykålhuvudet från förra veckans vegokåldolmar. En bukett broccoli fanns också, liksom getost. Vitlök är jag smått beroende av, så det finns alltid hemma, och kryddor finns det alltid gott om i mitt kryddskåp!

Tja, det får helt enkelt bli soppa den här vegetariska tisdagen i stället för vegetariska måndagen. Hoppa över getosten om du är vegan eller inte tål mjölkprodukter, och använd någon alternativgrädde som passar dig.

Till kvällen kanske det smakar gott med en Valentinopaj för att fortsätta hjärtetemat. Den förgyllde vår Alla hjärtans dag förra året.

350 g savoykål
250 g broccoli - även stammen
1 rejält stor vitlöksklyfta
9 - 10 d1 vatten
3 - 4 vegetariska buljongtärningar
3 msk Kunglig Sallad
2 dl valfri grädde
50 g getost + lite extra att smula ned i soppan vid servering

Strimla savoykålen grovt, och dela broccolin i mindre bitar. Skala vitlöken.
Koka upp tillsammans med vatten (den mindre mängden), buljongtärningar (börja med 3) och kryddblandning.
Låt småkoka under lock tills allt känns mjukt, ca 10 - 12 minuter.
Häll i grädden och smula ned getosten. Mixa soppan helt slät. Späd med lite vatten om du tycker soppan är för tjock. Smaka av om det behövs mer salt eller buljong. Jag använde buljongtärning med låg salthalt, så jag tyckte det behövdes en fjärde tärning, som fick smälta ned sedan jag hade mixat soppan. Pröva dig fram beroende på vilken slags buljong du använder.
I stället för smörgås till åt vi vegetariska matmuffins, som fanns färdiga i frysen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar