måndag 2 januari 2012

Veckans vego - smakrik pastagratäng med tre sorters kål och soltorkade tomater



Jag älskar julen, julmaten och allt som hör till, men uppriktigt sagt känns det ganska skönt att det är vardag igen! Det har nog blivit en och annan skinkskiva, prinskorvssnutt och köttbulle för mycket, alla goda föresatser till trots. Vad passar då bättre än att inleda det nya året och den nya veckan med en vegetarisk gratäng, som är full både med goda smaker och nyttigheter. Eftersom jag i likhet med svärson Robert är ytterst svag för soltorkade tomater - i synnerhet körsbärstomater - så petar jag ned det överallt där det går. Så även i denna gratäng.

Kryddade gjorde jag denna gång med en kryddblandning från Oil & Vinegar, Wild Garlic Mix som innehåller tomatflagor, ramslöksblad, majsstärkelse, salt, paprika, basilika, oregano, vitlök och lök. Du kan byta ut den mot någon annan kryddblandning du har hemma, eller blanda ihop något själv som du tycker om.

Jag använde laktosfri gräddmjölk, och den lagrade osten är i sig själv laktosfri. Tål du inte mjölk överhuvudtaget hoppar du helt enkelt över osten och använder någon alternativ grädde av soja, ris eller havre.

4 portioner valfri pasta - jag tog glutenfria, flerfärgade fusilli från Doves Farm
225 g brysselkål
150 g broccolibuketter
75 g grönkål - de grova stjälkarna borttagna
ca 3/4 dl soltorkade körsbärstomater
4 ägg
3 dl gräddmjölk - jag tog 50/50 av vispgrädde och mjölk
1 msk Wild Garlic Mix
salt, svartpeppar från kvarn
ca 100 g riven, lagrad ost - jag använde Prästost

Skölj och ansa grönsakerna. Dela brysselkålen på mitten, grovstrimla grönkålen.
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen - i en mycket rymlig kastrull - och när det är ca 4 minuter kvar av koktiden lägger du i grönsakerna och låter dem koka med koktiden ut.
Häll av vattnet noga, och fördela alltsammans i en smord ugnsfast form. Peta ned tomaterna.
Vispa ihop ägg, grädde, hälften av osten, krydda, salt och peppar, och häll det över pastan och grönsakerna.
Strö resterande ost över.
Gratinera i 225 graders ugnsvärme ca 20 minuter. Garnera gärna med en kvist färsk örtkrydda, och servera med en sallad av något slag.








4 kommentarer:

  1. Det ser gott ut! Man är sugen på lite mer grönt efter all fet mat och alla godsaker, som man har stoppat i sig under jul- och nyårshelgen!

    God fortsättning! :)

    SvaraRadera
  2. låter som något jag skulle älska, bara favoritingredienser! Får nog ta och införskaffa lite soltorkade tomater och grönkål så jag också kan prova :)

    SvaraRadera
  3. Grönt är väl ett riktigt skönt sätt att kicka i gång nya året på, det kan behövas känns det som!

    Önskar dej en riktigt god fortsättning på nya året!

    SvaraRadera
  4. Nog känns det bra med lite "vanlig" mat efter allt jul- och nyårsfestande, och den här gratängen var riktigt, riktigt god. Tycker absolut du ska satsa på soltorkade tomater, Alexandra, det är gott till så mycket. Jag älskar speciellt körsbärstomaterna.
    Gid fortsättning till er också, alla tre!

    SvaraRadera