söndag 29 januari 2012

Ugnsstekta tomater med örter och parmesan - gott tillbehör till kött



De här tomaterna har vi festat på i helgen, till en fin entrecote av naturbeteskött och med grönsaker till.
Tomaterna kan naturligtvis ätas som helt vegetarisk rätt också, med andra tillbehör, och de passar bra på buffé. Goda blev de hursomhelst, och något jag gärna kommer att göra igen.

Tomaterna kan serveras varma, eller avsvalnade, vilket man föredrar. Däremot blir de inte så lyckade kylskåpskalla eftersom smöret stelnar. Får du några över så ljumma dem lite innan servering. Försök få tag på riktigt fina tomater med mycket smak. Jag ser fram emot att göra dem senare i sommar med härliga, svenska, smakrika tomater!

4 rejält stora tomater
25 g rumsvarmt smör eller mjölkfritt margarin
1 pressad vitlöksklyfta
½ tsk salt
3/4 tsk oregano
3/4 tsk basilika
3/4 tsk timjan
riven parmesan

Dela tomaterna och lägg dem i en ugnseldfast, smord eller oljad form.
Rör ihop smöret med salt, vitlök och kryddor, samt lite riven parmesan.  Kan inte ange exakt mängd, eftersom jag rev ned lite grann direkt i röran.
Klicka ut på tomaterna, och riv ytterligare lite mer parmesan på. Baka i ugnen på ca 220 graders ugnsvärme, ca 40 - 45 minuter. Ös gärna några gånger under tiden.






2 kommentarer:

  1. Hej kersti! Dom tomaterna måste jag testa att göra, det lät ju så gott, ha en bra söndag /PERNILLA

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut du ska göra, Pernilla! De var riktigt goda - även dagen efter lite uppvärmda.

    SvaraRadera