måndag 16 januari 2012

Ris- och pumpaplättar med ostronskivlingsås och lingon





Tro det eller ej, men jag har däckat igen! Förkyld, snorig, småfebrig och hostig, och känner mig som om jag befann mig i en rymdkapsel - inte för att jag har prövat, men jag föreställer mig att det känns ungefär så. Mitt immunförsvar verkar vara lika instabilt som den europeiska ekonomin, och diverse stödåtgärder - i mitt fall i form av gigantiska insättningar av C-vitamin, apelsiner och allehanda antioxidanter - verkar ha haft tveksam effekt.

Här kommer i alla fall dagens vegorecept, lite försenat, i form av goda ris- och pumpaplättar med ostronskivlingsås. Nu blir det soffläge resten av dagen, massor med grönt te, fler apelsiner och kanske en bok. Ta hand om er!

3 dl grötris - jag tog Kravmärkt från Kung Markatta
9 dl vatten
1 dl valfri grädde
2 msk lantbuljongpulver från Renée Voltaire
1 butternutpumpa
1 stor vitlöksklyfta
2 ägg
1 dl rårismjöl
salt och curry efter smak
rapsolja till stekning

50 g torkade ostronskivling
2 vitlöksklyftor
2 dl valfri grädde
1 dl av blötläggningsvattnet
salt och peppar från kvarn
rapsolja till stekning

frysta, knappt tinade lingon

Skölj riset och koka upp tillsammans med 7 dl av vattnet och buljongpulvret. Koka på svag en halvtimme.
Skala och tärna under tiden pumpan och vitlöken.
Tillsätt de återstående 2 dl av vattnet och grädden, samt pumpa och vitlök. Koka upp och fortsätt koka ca 20 minuter, eller tills pumpan känns mjuk. Stöt eller mosa lätt, så pumpan blir lite mosig.
Låt svalna till rumstemperatur.
Tillsätt ägg och rårismjöl, samt salt och curry efter smak.
Hetta upp rikligt med rapsolja i en stor stekpanna, och klicka ut smeten. Stek plättarna gyllenbruna och frasiga på båda sidor.

Lägg svampen i blöt i vatten så det täcker. Låt stå ca en halvtimme. Häll av vattnet, men spara det. Klipp eller grovhacka svampen, och flisa vitlöken.
Fräs svamp/vitlök i rapsolja några minuter under omrörning.
Tillsätt grädde och en dl av blötläggningsvattnet, och låt koka in så röran känns krämig. Smaka av med salt och peppar.

Servera de nystekta plättarna med svampröran och knappt tinade lingon.









1 kommentar:

  1. Hoppas du piggar på dig snart! Biffarna låter väldigt goda, så hoppas de gav massa glädje iaf :) PUSS

    SvaraRadera