tisdag 31 januari 2012

Glutenfria fröiga kex med melonkärnor, sesamfrön och solrosfrön


De här kexen kom till i hastigt mod när jag skulle göra små snittar med skagenröra och upptäckte att jag inte hade det skivade formbröd i frysen som jag var övertygad om att jag hade. De blev riktigt lyckade, så jag har t o m gjort om dem ytterligare en gång. Väldigt lättgjorda är de också. Bara att röra ihop, klicka ut och grädda. Du kan variera med olika kryddblandningar. Kexen är också goda att ha som snacks och doppa i olika röror, tapenade, guacamole eller liknande.

1 dl melonkärnor
1 dl oskalade sesamfrön
1 dl solrosfrön
2 msk malda psylliumfrön
1 msk Pestokrydda - eller annan valfri kryddblandning
3 äggvitor

Blanda kärnor, frön, psyllium och krydda i en bunke. Rör ned äggvitorna och låt stå och svälla tio minuter.
Klicka ut på bakpapprad plåt. Platta ut dem så mycket som möjligt. Efter lite "klafsande" kom jag på att det gick lätt med en liten stekspade - s k Lilleman - som jag smorde in med kokosolja.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, ca 15 - 18 minuter. De ska kännas torra, lätta och ha en gyllenbrun färg.
Det blev prick 25 kex av den här satsen.








2 kommentarer:

  1. Hej Kersti!

    Goda kex!

    jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt att du gillar mina kex, Jennie! Du gör mig så glad med alla dina snälla kommentarer om maträtter och bakverk som du prövat! Ha en riktigt härlig Valborgshelg!

      Radera