tisdag 17 januari 2012

Finns det nyttigt godis? Det tycker jag nog. Rå choklad från Ombar t ex.



Finns det nyttigt godis? Godis som man kan äta med alldeles rent och bländvitt samvete? Joo, det tycker jag nog. Rå, orostad kakao är bland det nyttigaste som finns. Det är alldeles proppfullt med antioxidanter, och ORAC-värdet är bland det högsta som finns. Chokladkakorna från Ombar är nog det närmaste man kan komma ett nyttigt godis. De är tillverkade av rå, obehandlad kakao och kokosblomssocker, och med tillsatser av superfrukter/bär och probiotika. Kakorna är dessutom helt mjölkfria, även om de inte saluförs som veganchoklad. Men kvalitet kostar, och de här kakorna är inget som man oreflekterat glufsar i sig medan man tänker på annat. Nej, här gäller det att ta små bitar, och njuuuuta av varenda tugga. Ett alldeles utmärkt tillfälle att träna sig i Mindfulness!

En liten kaka på 38 g kostar 35:- på Råvarubutiken. Priset varierar med några kronor hit eller dit på olika inköpsställen, men det är inga stora skillnader. Det finns fler smaker än de ovan, och de jag testat är i mitt tycke riktigt, riktigt goda.

7 kommentarer:

  1. Mums! Hoppas chokladen kan göra dig frisk!

    SvaraRadera
  2. Det får vi hoppas! Om inte annat så förgyller de tillvaron väsentligt!

    SvaraRadera
  3. Kommentarer brukar ju vara uppskattat så jag lämnar lite fotavtryck när jag ändå är här och tassar runt lite.
    Hoppas du får en trevlig fortsatt kväll :)



    ..::Nu ska 22kg ska bort från kroppen min!::..

    SvaraRadera
  4. Tack, Melissa! Det är väldigt trevligt med fotavtryck! Ha det bra och lycka till med dina föresatser!

    SvaraRadera
  5. Nämen vilket bra tips! :) Lite dyrt för studentkassan men.. ändå!
    Ja, blåbär & svartvinbär var väldigt gott, faktiskt. Kan dock inte ta åt mig äran, mamma har kokat sylten :)

    SvaraRadera
  6. sv: ja jag ahr rätt mycket att ta av, mina bilder i bloggen är rätt gamla men uppdaterat med en lite mer verklighet som man ser ut nu då flera tror att jag ska gå ner 22 kg från de 55 jag väger på mina gamla bilder, riktigt så galen är jag inte hehe :D

    SvaraRadera
  7. Man får ta små, små tuggor Tess! Och spara sig till högtidliga tillfällen.
    Så skönt, Melissa, jag blev nästan lite orolig för dig!

    SvaraRadera