fredag 20 januari 2012

Ännu ett glutenfritt favoritbröd - med chiamjöl, kikärtsmjöl, bär och surdegspulver



Jag är beredd att utfärda favoritvarning på det här brödet också! Jag ville variera mitt tidigare favoritbröd, som jag bakat åtskilliga gånger vid det här laget, och bytte ut och ändrade lite i receptet. Canihua är en ört från Sydamerika, och fröet är pyttelitet och ytterst oansenligt till utseendet, men man ska inte låta sig luras! Det innehåller massor med bra proteiner, vitaminer, mineraler och nyttiga fettsyror, och gör alltså brödet ännu ett snäpp mer näringstätt. Samma sak gäller för chiamjölet, som jag den här gången hade köpt från Bravara. Mer om chia kan du lära dig här. Kikärtsmjölet tillsatte jag för att bidra med lite mer protein. Yaconsirap är mumsmums för magen, och mer om det kan du läsa här. Brödet blev precis som sin anmoder saftigt, gott och lättskivat. Med en skiva ost eller annat pålägg är det perfekt till frukost eller förmiddagsfika, och ger både mättnad och energi.

Observera att degen är kladdig och ska bearbetas länge, så du behöver en matberedare till hjälp för att göra jobbet. Om inte behöver du både rejält med armkraft och uthållighet! Om du inte har någon matberedare, och om du inte är en gladiator med en ängels tålamod, rekommenderar jag å det varmaste ett inköp med det snaraste. Det lönar sig verkligen i längden!

Så här gjorde jag.

50 g färsk jäst
5 dl ljummet vatten, ca 34 - 35 grader
½ dl avocadoolja - rapsolja eller kokosolja fungerar också
½ dl yaconsirap - agavesirap eller flytande honung fungerar också
2 msk nyponmjöl
1 dl canihuafrön
1 dl solroskärnor
1 dl chiamjöl
1 dl kikärtsmjöl
1 dl gula russin
1 dl torkade körsbär
3 dl mörkt bovetemjöl
3 dl rårismjöl
1½ msk malda psylliumfrön
3 msk surdegspulver
1 tsk salt

Smula jästen i degbunken, och lös den i det ljumma vattnet.
Tillsätt olja, sirap, nyponpulver, frön, kärnor, chiamjöl, kikärtsmjöl och den torkade frukten, och kör igång maskinen.
Blanda bovetemjöl, rårismjöl, psyllium, surdegspulver och salt, och tillsätt lite i taget medan maskinen är igång.
Bearbeta degen på lågt varvtal minst 10 minuter, gärna några minuter längre.
Klicka i degen i en väl smord bakform på ca 1½ liter, och platta till ytan med mjölad eller oljad hand.
Täck över med bakduk, och låt jäsa en timme i rumstemperatur.
Grädda på nedersta falsen i 175 graders ugnsvärme en timme. Ta brödet ur formen, och fortsätt grädda ytterligare en halvtimme.
Linda in väl i bakdukar, och låt brödet svalna på galler. Det är bra om du kan hålla dig från att skära i brödet tills det svalnat helt. Det kunde inte jag! Jag skar av ytterkanten , bredde lite smör på som fick smälta, och avnjöt till eftermiddagstéet.
Brödet håller sig färskt och saftigt några dagar i rumstemperatur, men frys gärna in skivorna och ta fram det som går åt vartefter.













5 kommentarer:

  1. Hej Kjersti! Här finns en bloggaward till dig http://hemmahosfruc.blogspot.com/2012/01/bloggaward.html
    Stort tack för alltid lika inspirerande läsning! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack, Anna, känner mig verkligen hedrad! Och tack själv för din spiration!

    SvaraRadera
  3. Inspiration menar jag förstås! Halkade iväg för fort!

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Nu har jag bakat detta bröd. Det blev jättebra även det. Jag är verkligen glad över att slippa köpa bröd eller baka ett ohälsosamt glutenfritt bröd. Själv skulle jag aldrig kunna hitta på ett recept. Förstår inte hur du gör! Nu äter hela familjen kikärtspannkaor även fast det fanns ett motstånd från början. Jag måste kommentera att de smakar som "vanliga" fast det är kikärstmjöl. Skillnaden är att man blir mätt av dessa, mer matiga. Jag har inte bakat det vita formbrödet med kokosmjöl än, känner att jag vill vara nyttigare nu och då passar detta goda bröd perfekt!

    /Jennie

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för din kommentar, Jennie!! Du anar inte vad glad du gör mig. Det är den absolut bästa belöning jag kan få, att du och andra bakar/lagar mat efter mina recept, och att de fungerar och blir uppskattade.
    Hur jag gör kan jag inte riktigt svara på. Idéerna bara trängs i mitt huvud och pockar på att få komma ut. Vi har väl helt enkelt olika begåvningar här i världen (tur är väl det!)och du kan säkert massor med saker som inte jag kan! Ha en fortsatt härlig söndag tillsammans med din familj!

    SvaraRadera