tisdag 27 december 2011

Glutenfria majsmjölspannkakor med köttfärsfyllning



Efter all skinka, julkorv och sillinläggningar kan det kännas rätt skönt med alldeles vanlig, vardaglig mat. För hur gott det än är med julmat, och hur mycket man än längtar efter den innan, så kan det lätt bli lite för mycket av det goda, eller hur? I alla fall känner jag så. Här kommer alltså ett förslag att bryta av med innan det är dags att ladda för nyårsfestandet, alldeles vanliga, men goda köttfärsfyllda pannkakor.

De här pannkakorna blev riktigt lyckade, och "lättvända" och jag undgick t o m att kvadda den första, vilket annars brukar vara mer regel än undantag. Jag fick ut 10 pannkakor av den här satsen. Åtta fyllde jag med köttfärs, och två av dem blev mellanmål dagen efter med blåbärssylt och crème fraiche.


2½ dl majsmjöl
1 tsk fiberhusk
½ tsk salt
4 ägg
5 dl valfri mjölk - laktosfri eller vanlig mjölk, alternativt sojamjölk, havremjölk, rismjölk
olja, smör eller ghi till stekning

1 sats köttfärssås, t ex den här eller den här. Vegetariskt alternativ här. Hela satsen köttfärssås kanske inte går åt, men det är bara att spara till en matlåda i så fall.

Blanda mjöl, salt och husk i en bunke. Vispa i hälften av mjölken, därefter äggen, och slutligen resterande mjölk.
Vispa till en slät och klumpfri smet, och låt svälla i rumstemperatur minst en halvtimme.
Hetta upp matfettet, och grädda pannkakor på båda sidor. Jag tog ca 3/4 dl smet till varje pannkaka. Vispa ihop smeten mellan varje pannkaka du gräddar.
Lägg köttfärssås på halva pannkakan och vik över den andra halvan. Lägg i en smord, ugnseldfast form, och strö ev över lite riven ost om du tål det. Gratinera i 225 graders ugnsvärme ca 10 minuter.
Servera med en sallad av något slag.






2 kommentarer:

  1. Hej på dig .
    jag är alldeles ny på din blogg och jag måste säga att jag blev imponerad Ser fram emot att testa dina recept.

    SvaraRadera
  2. Hej själv! Så roligt att du hittat till min blogg, och tack för berömmet! Du är varmt välkommen tillbaka! Ha en fin nyårsafton, och ett Gott Nytt År! Skynda dig att hänga på min utlottning, det är drygt en timme kvar innan jag stänger.
    http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/12/100000-besokare-det-maste-bara-firas.html

    SvaraRadera