söndag 25 december 2011

Glöggkokta päron med lingon och turkisk yoghurt



Hoppas ni haft en fin julafton! God fortsättning på julen önskar jag dig!

En oslagbar efterrätt i dessa glöggtider är de här päronen, som får koka mjuka i glögg, och serveras med frysta lingon och turkiskt yoghurt för att balansera det söta.

Koktiden är i det närmaste omöjlig att ange eftersom det beror på hur hårda päronen är. Jag tyckte mina blev lagom efter drygt 15 minuter, men har varit med om att det tagit över en halvtimme. Du får testa vartefter med en provsticka helt enkelt.

Vilken sorts glögg du använder är också en smaksak, lättglögg, vanlig vinglögg, starkvinsglögg eller "saftglögg". Det mesta av alkoholen kokar bort. Jag använde en vanlig saftglögg den här gången.

5 dl valfri glögg
2 msk mörkt muscovadosocker
1 kanelstång
några kardemummakapslar, ca 5 - 6 st
4 stora, fasta päron ex vis Conference
ev potatismjöl eller maizenamjöl till redning

Till servering: turkisk/grekisk yoghurt, glass eller vispad grädde, samt frysta eller färska lingon

Skala päronen, men låt skaftet sitta kvar. Skrapa av skaften.
Koka upp glöggen med socker och de extra kryddorna, och lägg ned päronen. Använd helst en lite högre och trängre kastrull så att päronen blir täckta. Vänd dem annars emellanåt så att glöggen kommer åt runtom.
Låt sjuda under lock tills päronen känns lagom mjuka.
Ta försiktigt upp dem med hålslev.
Koka ihop glöggen lite, och red ev av den med potatismjöl eller maizenamjöl.
Lägg upp på fat med lite av glöggen runtomkring, och med frysta halvtinade lingon och en klick yoghurt eller grädde blandad med yoghurt.







3 kommentarer:

  1. God fortsättning i dubbel bemärkelse! Det är riktiga läckerheter du presenterar! Kram

    SvaraRadera
  2. Åååh, jag älskar just den glöggen, den är min stora favorit, och jag kan tänka mig att den passar fint ihop med päron och lingon - ser fantastiskt ut! Jag säger som du, hoppas du haft en fin julafton, du också <3

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni, och god fortsättning till er också! Hoppas ni haft fina juldagar! Jag har prövat med flera olika sorters glögg, men tycker nästan att den här vinner!

    SvaraRadera