tisdag 20 december 2011

Blogga för varenda unge - du också



Bild: UNICEF/Georgina Cranston

Precis som många andra har jag rusat runt i affärerna och försökt hitta julklappar till mina nära och kära. Det är roligt att ge, och att glädja andra. Men oj vilket överflöd vi lever i! Ibland kan jag bli alldeles övermätt på alla flashiga julskyltningar, allt glitter, och alla dyrbara och ganska onödiga prylar som saluförs som nödvändigheter. Det är lätt att bli fartblind och att dras med i julklappshysterin! Jag vet, jag är inget undantag, även om jag verkligen försöker hålla igen!

Några som definitivt inte är övermätta är alla de barn över hela vår jord som lever i svält och fattigdom. Dagligen dör tusentals barn i olika delar av världen p g a av undernäring. Ibland drabbas jag av dåligt samvete över att jag har det så bra. Samtidigt tror jag inte riktigt på det där med dåligt samvete, det ger ofta en lite bitter smak i munnen. Jag tror mer på att ge av TACKSAMHET! Jag vet inte varför jag har blivit född i den här delen av världen. Jag vet inte varför just jag får äta mig mätt varje dag på god och näringsriktig mat. Jag vet inte varför just jag både kan dricka mig otörstig och duscha mig i rent vatten. Jag vet inte varför just jag har förskonats från krig och våldsamheter. Jag vet inte varför just jag får fira jul med min familj under trygga och kärleksfulla förhållanden. Jag ska verkligen fråga Vår Herre den dagen det blir aktuellt, men till dess får jag leva med mina frågor och leva det liv jag fått till skänks så gott och ansvarsfullt jag kan.

Men jag vet att just JAG i ren tacksamhet över allt detta kan bidra med en liten del av mitt överflöd till att göra livet NÅGOT lättare för NÅGON unge eller NÅGON familj.. Det finns många sätt genom olika hjälporganisationer. Här kommer några förslag där man på olika sätt kan hjälpa utsatta barn och deras familjer.

Diakonia - bl a rätten till en säkrare förlossning, rätten till mekanikerutbildning, rätten till mat
Svenska kyrkan - bl a rent vatten, fiskeredskap, skolgång, fotbollsskola
Action Aid - bl a åsna, get, kycklingar, fotboll, skolböcker
Läkarmissionen - Aktion julklappen 
SOS Barnbyar
UNICEF - bl a sagoböcker, högenergimjölk, olika slags vaccin, myggnät

Har du en blogg kan du också föra budskapet vidare på det här sättet, där UNICEF står bakom.

Kämpa för varenda unge!

"Varje dag, året om kränks och utnyttjas barn medan omvärlden tittar på – eller bort. Så skulle det inte behöva vara. Alla har vi ett val. Antingen gör du ingenting – eller så gör du någonting. Tillsammans kan vi förändra förutsättningarna för miljontals barn världen över.
Det går att skydda barn mot våld, övergrepp och exploatering. Det går att ge dem trygghet, utbildning och mat för dagen. Och det går att befria barn från ett liv som soldat, gatubarn eller prostituerad.
UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, finns på plats i regeringskorridorer, slumområden, flyktingläger och avlägsna byar och arbetar dygnet runt för att ALLA barn ska få den barndom som de har rätt till. Det handlar om så självklara saker som till exempel rent vatten, vaccin mot dödliga sjukdomar, bra hälsovård, skola och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering.
På unicef.se kan du vara med och kämpa för varenda unge, eller sprid budskapet du också genom att blogga, twittra eller "facebooka" om barns rättigheter.
Vi kanske inte kan förändra världen idag, men allt stort börjar med något litet.
Du kan göra större skillnad än du tror.
Ps. Vill du gå med i vårt nätverk bloggare för varenda unge - läs mer här!"


Bild UNICEF/Josh Estey

3 kommentarer:

  1. Fina ord, och så tänkvärt! Ger pengar till UNICEF varje månad, men det känns aldrig tillräckligt ändå! Gick in på Diakonia nu och gav bort Rätten till en mekanikerutbildning, för kämpande unga kvinnor i Burkina Faso. En liten insats iaf :) PUSS

    SvaraRadera
  2. Bra, fint och klokt skrivet <3

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha! Inte ska du känna att det är otillräckligt, Erika! Inget dåligt samvete! Du är ju en fattig student, och det är väl jättebra att du delar med dig på det sätt du gör. Varje skänkt krona gör skillnad!!

    SvaraRadera