tisdag 1 november 2011

Rulltårtsbakelse à la Bendela


Varför i allsindar Bendela, kanske ni undrar? Jo, på min barndoms lilla missionsstation Bendela strax söder om ekvatorn, där jag tillbringade mina första levnadsår, var både mango och kokos i princip basföda. Vi åt det nog dagligen, i en eller annan form. Därför har Bendela fått ge namn åt den här rulltårtsbakelsen. Botten, en vanlig rulltårtsbotten med kakao, som du hittar recept och beskrivning på här. Fyllningen, mangosylt/marmelad som du hittar recept och beskrivning på här. Till det serverade jag lite extra konserverade, ekologiska mangobitar och vispad kokosgrädde. Fryst, tärnad mango är också ett alternativ.

Den vispbara kokosgrädden var en nyhet - åtminstone för mig - och den hittade jag i veckan hos min vanliga ICA-butik Kvantum i Gränby som spottat upp sig betydligt när det gäller utbudet av mjölkfria alternativ. Nu hittar man förutom det vanliga sortimentet av havre - soja -  och risprodukter både quinoamjölk, nötmjölk, mandelmjölk och mandelgrädde där, liksom kokosgrädde och kokosmjölk av olika märken. Den vispbara kokosgrädden har en fetthalt på 25%, och innehåller förutom kokos och vatten även xantan, guar, johannisbröd och karragen ( E-nummer 415, 412, 410 respektive 407). Under förutsättning att man tål dessa tycker jag att grädden är ett helt okej alternativ för den som inte tål eller vill använda mjölk. Kom ihåg att kokosgrädden måste vara riktigt kall för att det ska bli ett bra vispresultat.

Smaken? Tja, det smakar kokos helt enkelt. Om man vill kan man söta lite extra med vaniljsocker eller vaniljpulver.






4 kommentarer:

  1. Oj så gott! Älskar ju kokos!

    SvaraRadera
  2. Håller med, kokos är toppen!!

    SvaraRadera
  3. Kåkkås, som Robert säger! :) Verkar verkligen jättegott.

    SvaraRadera
  4. Haha! "Kåkkås" är jättegott! Idag hamnade den i en morotssoppa. Nästan lika god som din! Tack för senast förresten!

    SvaraRadera