söndag 20 november 2011

Personligt tilltal



Alla behöver vi bli sedda och bekräftade, det är nog en oomstridd sanning. En del behöver det mer än andra för att känna sitt egenvärde. Namnet definierar en del av vem jag är, och i vissa länder är namnsdagen faktiskt viktigare än födelsedagen. Namnet är inget som man alldeles lättvindigt byter bort om man inte är kollossalt missnöjd med det eller tvingas till det av olika anledningar. Att bli tilltalad med just sitt eget namn kan förstärka känslan av att bli sedd, och den vetskapen har olika företag och organisationer haft vett - eller snarare ovett- att använda för att vi ska gå i fällan. Ibland tycker jag faktiskt det går till överdrift!

Häromsistens fick jag ett brev från Världsnaturfonden som med stora bokstäver trumpetade ut:
"RÄDDA REGNSKOGEN, KJERSTI!" Jag fick genast inre visioner av hur jag - iförd skottsäker väst och skyddshjälm - stod i utkanten av en blomstrande regnskog och med hjälp av ett stort plakat med texten "RÖR INTE MIN REGNSKOG" motade bort ovälkomna inkräktare.

För inte så länge sedan damp ett annat brev ned: "Tack Kjersti - över 732 miljoner kronor till en bättre värld!" Ojdå, det var verkligen en nyhet! Jag som trodde att jag bara bidrog med någon hundralapp i månaden. Det blir nästan lite löjligt!

Ständigt ramlar det ned brev i brevlådan med "Passa på Kjersti!", "Äntligen dags, Kjersti", "Du är en av våra bästa kunder, Kjersti", "Här är dina speciella varor, Kjersti". "Just DU är utvald, Kjersti". "Grattis på födelsedagen, Kjersti"

Blir jag så smickrad över att någon vet vem jag är och tilltalar mig med namn att jag köper mer? Bidrar jag med mer pengar? Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag känner mig inte ett dugg tilltalad eller bekräftad eller utvald, jag blir bara irriterad. I synnerhet när mitt namn är felstavat, då blir bluffen så uppenbar. De som verkligen känner mig och är mina vänner vet hur jag stavar mitt namn. Jag tror t o m att tilltaget ibland får motsatt effekt, jag blir nästan lite obstinat. Och att min ICA-handlare har total stenkoll på precis vilka varor jag köper för att månaden senare kunna erbjuda mig rabatt på vissa av just de varor jag brukar köpa, det tycker jag är direkt skrämmande!

Hur reagerar du? Vore intressant att få veta om jag är ensam om att känna som jag gör, eller om ni också känner som jag. Kommentera gärna - om du har lust!





5 kommentarer:

  1. Jag är både ock! Postkodslotteriet ex - de kör med samma trick och det åker rakt ner i soptunnan!

    Däremot älskar jag ICA´s utskick. Förr fick jag alltid en massa rabtter på sådant, som jag aldrig köpte. Nu får jag rabatt på det, som jag faktiskt köper. Det passar mig perfekt! :)

    SvaraRadera
  2. Jodå, du har så rätt så. Det absolut fjantigaste är när postorderföretag som t.ex Ellos skickar hem ett tack för att man är en av deras trognaste kunder när man inte har handlat något där på flera år... man kan ju undra vad de kallar de som verkligen skickar efter något från deras kataloger...
    Och postkodslotteriet ska vi inte snacka om, hur mycket papper från dom går i återvinningslådorna?

    Men ICA-rabatten håller vi med Tina om, bättre att få hem erbjudande på sånt vi köper än det vi inte är intresserade av.

    SvaraRadera
  3. Ni har naturligtvis en poäng i det ni säger, och som alltid finns det två sidor av myntet. Det jag mest reagerar mot är känslan av att vara "registrerad" och styrd, men det är klart att det är bättre att få erbjudanden och rabatter på sånt man verkligen brukar handla. När det gäller postorderföretag håller jag med Mårtenssons, man blir mest full i skratt. Jag har inte heller handlat på många år, men ändå är jag deras "trognaste kund". De borde ha gått omkull för länge sedan om det skulle stämma.
    Ha en riktigt fin novembervecka allihop!

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med dig, och ännu värre tycker jag det är med telefonförsäljare som ringer och glatt börjar med ett "Hej Alexandra" och inte stannar där; nej, de fortsätter med "jag vet att du är intresserad av det här Alexandra", "Alexandra, det här kommer passa dig" etc... Nej, sluta trycka in mitt namn överallt, det får mig inte att vilja köpa mer, snarare blir jag irriterad.
    Håller också med om ICArabatterna, mest för att jag inte är säker på att jag vill att någon ska veta vad just jag har i min kyl, vad jag använder för schampoo och vilket slags toapapper jag föredrar. Nej, det är lite väl personligt tycker jag... Dessutom får jag aldrig rabatt på det som jag faktiskt vill ha rabatt på, så det kan vara lite därför jag är bitter ;)

    SvaraRadera
  5. Håller helt med dig också, Alexandra! Ett tips är att ansluta sig till NIX, då slipper man i alla fall de mest envetna telefonförsäljarna.

    SvaraRadera