tisdag 29 november 2011

Mjölkfria chokladtryfflar med sojagrädde, blåbärschoklad och tranbärschoklad



Här kommer ett helt mjölkfritt alternativ på advents- eller julgodis, gjort på sojagrädde. Jag har inte prövat, men tänker mig att den som inte tål soja kan ta risgrädde eller havregrädde i stället. Den goda chokladen med tranbär och blåbär köpte jag på Plushälsa, men annan mjölkfri choklad fungerar också. Tar du en neutral choklad kan du i stället pytsa i lite torkade blåbär och tranbär.

Det är lite pickligt att doppa kulorna i den smälta chokladen, det tillstår jag. Beväpnad med en gnutta tålamod så gick det i alla fall bra. Du kan ev pynta kulorna med lite kokos, hackad mandel eller strössel av något slag innan chokladen har stelnat. Jag var lite för trög, så chokladen hann stelna lite för mycket innan jag kom till skott. Mina tryfflar blev alltså inte så där piffigt julgarnerade, men väldigt goda ändå!


2 dl sojagrädde
½ dl kokospalmsocker
½ dl ekologisk ljus sirap
1½ msk glukos
1 krm salt
50 g kokosolja
55 g mörk choklad med tranbär
55 g mörk choklad med blåbär
½ msk vaniljsocker

ca 200 g mjölkfri, mörk choklad

Blanda ihop sojagrädde, kokospalmsocker, ljus sirap, glukos, salt och kokosolja i en vid kastrull. Koka upp, och vispa ihop, och låt sedan bubbelkoka och tjockna lite ca 20 minuter. Det blir som en ljusbrun karamellmassa. Ta från plattan, och vispa i vaniljsockret. Bryt också ned chokladen och rör runt så den smälter. Häll upp massan i en form, och låt svalna. Ställ in i kylskåpet att stelna helt.
Smält chokladen i vattenbad, och låt den svalna till rumstemperatur.
Forma snabbt med kokosoljade händer kulor av sojachokladsmeten, stick i en pinne, och doppa i den smälta chokladen. Snurra på pinnen så att överflödig choklad rinner av. Lägg över kulorna i småformar av något slag, och ställ att stelna i kylskåpet.
Förvara kallt.










3 kommentarer:

  1. Åh herregud så gott! Farligt för både midjan och tänderna! Jag bryr mig mest om det senare som du kanske vet :)

    SvaraRadera
  2. Åh jösses! Det ser farligt gott ut! :)

    SvaraRadera
  3. Jo, de blev goda. Om man tål vanlig grädde kan man säkert göra tryfflarna på det också.
    Och Erika, det finns ju tandborstar!

    SvaraRadera