fredag 11 november 2011

Mjölkfri chokladnyhet


Igår tog dotter Josefin och jag pendeltåget till Älvsjö för att gå på matmässan Mitt Kök. Vi var inte ensamma om man säger så! Ändå var det rena rama stiltjen jämfört med för något år sedan när vi var där en fredag, och fullständigt fick boxa oss fram för att överhuvudtaget komma fram i köerna och få smakprov av ostar, marmelader, korvar, chips, choklad och allt vad det var. Det finns uppenbart en hel del matnördar i vårt avlånga land! Det fanns mycket spännande och frestande, men vi var ganska återhållsamma när det gällde att handla.  Ändå var kassarna oroväckande tunga på hemvägen. En kokbok, torkade blåbär, lax, en krabba (som jag redan ser fram emot att få sätta tänderna i), praliner, pepparkakor, en spännande surkålspesto och parmesanchips blev den gemensamma skörden.

Vi hann inte se prisutdelningarna för Matbloggspriserna, men Söta saker vann priset för Bak & Dessert, Matplatsen vann priset för Mat & Dryck, och Gittos Mat blev den hemliga vinnaren av Stora Matbloggspriset. Lisa Förare Winbladh fick hederspris .
Stort GRATTIS till er alla fyra!

Hursomhelst blev det ingen matlagning igår, så idag vill jag helt enkelt bara tipsa om tre mjölkfria chokladnyheter som jag upptäckte när jag sist fyllde på förråden hos Tant Gröns Skafferi här i Uppsala. Alla tre varianterna är ljusa, och med ris som bas i stället för mjölk. De är riktigt goda, och helt klart ett bra alternativ för den som inte tål mjölk eller utesluter det av andra skäl. Priset varierar mellan 35:- - 40:- på olika inköpsställen.

Märket är Bonvita, som jag tycker gör riktigt bra mjölkfri choklad. Dessutom Fairtrade, vilket känns ännu bättre. Den ena har smak av apelsin (favorit!), den andra av blåbär, och den tredje innehåller riskrisp. Som ni ser har jag redan nallat av den ena på vägen hem. Jag skyllde på blodsockerfall!!

4 kommentarer:

  1. Trevligt att ni tittade förbi vår monter! Och kul att ha hittat hit till din blogg! Jag tror ni valde en bra dag att åka ut på mässan, enligt min kollega var det så gott som folktomt de sista två timmarna - annat blir det säkert idag och i helgen.

    /Helena

    SvaraRadera
  2. Det var trevligt att träffa dig också! Ja, vi valde absolut rätt dag, ingen stress och inget köande alls. Hoppas ni klarar av den förväntade anstormningen i helgen. Ha det bra, och välkommen tillbaka till bloggen!

    SvaraRadera
  3. Ah, roligt att få veta vem som vann det hemliga priset, måste kika in där! Trevligt också med laktosfri OCH fair trademärkt choklad som inte är mörk och bitter, det ska jag föra vidare till de veganer och laktosintoleranta jag känner :D

    SvaraRadera
  4. Vad bra att du sprider infon vidare till dina vänner. Man kan ju avstå från mjölkprodukter av olika skäl. Ha en skön helg!

    SvaraRadera