fredag 4 november 2011

Laxbiffar med färsk och rökt lax, och med lime- och vitlökssås




De här goda laxbiffarna blev vår lördagsmiddag förra helgen, och de blev fantastisk saftiga och med lite extra spännande smak av den rökta laxen och en god kryddblandning. Den här gången använde jag en krydda från Granit, men du kan naturligtvis ta någon annan fiskkryddeblandning som du har hemma och tycker om. Vi åt kokt broccoli, sallad och en lime- och vitlökssås till, och nöjer man sig med de tillbehören passar den här rätten alldeles förträffligt till alla LCHF-anhängare. Inga som helst kolhydrater. Den som inte räds potatis kan gott äta det till också.

350 g färsk, skinn- och benfri laxfilé
150 g kallrökt lax
½ knippa persilja
½ knippa dill
2 msk Dill och Citronkrydda - vad den innehåller ser du på bilden
1 tsk salt
2 ägg
½ dl grädde - eller alternativ grädde av något slag för mjölkallergiker
smör, olja eller ghi till stekning

2 dl grekisk eller turkisk yoghurt - eller någon alternativ yoghurt av soja eller havre
1 - 2 stora vitlöksklyftor - beroende på hur mycket din mage och omgivning tål!
1 lime - skal och saft
1 tsk italiensk salladskrydda
salt, svartpeppar

Skär laxen i mindre kuber, och lägg i matberedaren tillsammans med grovklippt dill och persilja, salt och kryddblandning. Mixa ihop, och tillsätt ägg och grädde medan maskinen är igång. Mixa tills konsistensen blir som du vill ha den. Jag gjorde min lite grövre i konsistensen.
Smaka av, och stek gärna ett litet smakprov om du känner dig osäker på kryddningen.
Hetta upp ganska rikligt med matfett i en stekpanna, och klicka ut smeten. Stek biffarna gyllenbruna några minuter på varje sida, och servera genast med valda tillbehör.

Till såsen vispar du helt enkelt ihop yoghurten med pressad eller riven vitlök, rivet skal och saft av en lime, samt salt, peppar och krydda. Ställ den gärna i kylskåpet att dra en stund.






5 kommentarer:

  1. Mmmmm ser jättegott ut!
    Kul med den rökta laxen i smeten oxå, kan tänka mig att det var pricken över i:et :-)

    SvaraRadera
  2. Oj vad knasigt det blev, trodde mitt namn skulle synas oxå, kanske jag som gjorde fel... Det var iaf jag - Linda - på Glutenfria Köket som skrev till dig! Jättemysig blogg du har :-) Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. Tack, Linda! Önskar dig också en fin Allhelgonahelg!

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart gott recept! :)

    SvaraRadera
  5. Så roligt att du tycker det, Tess! De blev faktiskt riktigt goda. God fortsättning på helgen önskar jag dig!

    SvaraRadera