onsdag 30 november 2011

Frusen mascarponetårta med vit choklad och Limoncellomarinerade tranbär/jordgubbar.



Vinter är frusen vithet med inslag av juligt rött och grönt. I alla fall för mig. Dessutom alldeles för mörka dagar, Bambiövningar på hal is - trots rejäla dubbar - influensa och rödfrusen nästipp. Men det senare struntar vi i just nu.

Månadens Sötsaks utmaning för december är just Vinter, och då tyckte jag den här frusna, vita mascarponetårtan kunde passa. Med Limoncellomarinerade tranbär till blir det en alldeles förträfflig dessert till någon av julens alla kalas.

Om du inte tål mandel kan du byta mandelbiskvierna mot finkrossade corn-flakes t ex. Just den här desserten är knepig att göra mjölkfri eftersom den baseras på mascarpone. Du som inte tål mjölk kan kanske i stället göra min lättgjorda citron-semifreddo och byta ut den vanliga grädden mot havregrädde eller sojagrädde. Tänk bara på att köpt citroncurd oftast är gjord på vanligt smör och därför innehåller mjölkprotein. Men du gör lätt en egen helt mjölkfri citroncurd enligt det här receptet eller genom att bara byta ut smöret mot mjölkfritt margarin i ett vanligt citroncurdsrecept. Om du inte vill använda likör kan du ta pressad apelsin i stället.

4 äggulor
1 dl florsocker med citronsmak
500 g Mascarpone (alt Ricotta för ett lite billigare alternativ)
150 g vit choklad

75 g finkrossade mandelbiskvier

1 paket frysta tranbär - eller färska jordgubbar när det är säsong för det
½ dl Limoncello eller annan citruslikör
1 msk ljus agavesirap
citronmelissblad eller annat grönt

Bryt chokladen i mindre bitar, och smält den över vattenbad. Låt svalna.
Vispa äggulor och florsocker riktigt pösigt, och vispa sedan ned mascarponen.
Rör ned den smälta chokladen och blanda om väl.

Krossa mandelbiskvierna fint i matberedare. Smörj en rund form – ca 24 cm i diameter -  i botten och ca 1 cm upp på kanten, med lite mandelolja t ex. ”Bröa” med mandelkrosset, och fyll på med mascarponekrämen.
Täck över med Gladpack eller folie, och frys tårtan.
Blanda Limoncello och agavesirap, och lägg ned de frusna tranbären, som får tina och marinera i likören minst en timme. Ta ut tårtan ca en halvtimme före servering, doppa formen hastigt i hett vatten, och lägg upp på fat. Garnera meden del av tranbären, och servera resten vid sidan om. Dekorera  med citronmeliss eller annan grönska.











6 kommentarer:

  1. Verkar som en ny favorit!
    Måste bara passa på att tacka för citron-semifreddon eftersom du länkar till den! Så enkel och så god. Oj vad jag har imponerat med den! Tack!
    Tack också igen för alla härliga glutenfria brödrecept. Nästan varje eftermiddag njuter jag av fruktbrödet som jag även tillsatt lite nötter. Smakar nästan precis som det jag gjorde när jag kunde äta gluten.
    Du har verkligen en härligt inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Maria! Åh vad du gjorde mig glad, jag blev nog nästan frisk på kuppen! Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Hej:) Vilken fin tårta. Citruslikör verkar väldigt spännande! Mvh Ann-Sofi

    SvaraRadera
  4. Hej Ann-Sofi! Citruslikören sätter den där lilla extra piffen. Jag är lite svag för just Limoncello - Italienfreak som jag är - men annan citruslikör går också bra. Och det går bra utan alkohol också om man av olika anledningar vill undvika det. Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Det låter verkligen fantastiskt gott, väldigt spännande variant på cheesecaketemat! Och tranbär är jag lite kär i just nu, det är nog perfekt till kakan :)

    SvaraRadera
  6. Superefterrätt till någon av helgmiddagarna! Tranbär är favorit hos mig också, både frusna, torkade och som dricka. Värm tranbärsdricka och pytsa i lite glöggkryddor så får du en jättegod glögg!

    SvaraRadera