söndag 27 november 2011

Första Advent - igen




Det har åter blivit dags att tända adventsljusstaken och hänga upp stjärnorna i fönstren, det har blivit Första Advent ännu en gång. Egentligen vill jag bara påminna om det jag skrev förra året, det håller faktiskt än. Låt inte de här veckorna fram till jul ta kål på dig! Låt dig inte hetsas av all julskyltning och all julmusik som dunkar i högtalarna vilken affär du än sticker in näsan i. Allt här i livet behöver inte vara perfekt, och du behöver inte hinna med allt, det är faktiskt okej ändå!

Det kan föralldel vara kul att läsa alla glassiga och färgglada "jultidningar" som frestar överallt, men budskapet de förmedlar är egentligen förödande! Helst ska du själv vara topptrimmad, "välzumbad" och nylackerad från topp till tå. Helst ska du rosig om kinden och iklädd ett piffigt förkläde - gärna hemsytt och hembroderat -  stå med famnen full av nybakade saffransbullar, medan de hembakade pepparkakshjärtana - med alla familjemedlemmars namn i kristyr -  dinglar i bakgrunden från de nystrukna julgardinerna. Vem orkar ha det så? Nej, varken du själv, ditt hem eller julmaten behöver vara perfekt! Det viktiga är att stanna upp, få tillfälle att träffas, kanske göra något som det annars inte finns tid för. Lägg undan mobiltelefonerna med "Wordfeud", se varandra i ögonen och plocka fram det hederliga gamla Alfapetet i stället!

Det handlar om att prioritera. Återigen den gamla sanningen om att ett JA till något innebär ett NEJ till något annat. Vill du baka lussekatter och pepparkakor, så gör det, men då måste du kanske avstå från att putsa koppar och byta gardiner. Om du helst av allt vill pyssla ihop egna julklappar så ska du naturligtvis göra det, men då hinner du kanske inte baka sju sorters kakor och koka egen kola. Det är en omöjlighet att hinna med allt, åtminstone med den fysiska och psykiska hälsan i behåll.

Var rädd om dig! Jag önskar dig en riktigt fin Första Advent, och en lugn, avstressad och förväntansfull adventstid!

4 kommentarer:

  1. Vad härlig du är, och jag håller helt med om det där med alfapet istället för worfeud - om inte annat så för att jag inte har någon smartphone och inte kan delta annars ;) Jag har ofta planerat mycket mer än jag hinner med,det finns ju så mycket att baka och att fixa, men så lite tid att göra det på, och även om jag älskar att ge bort paket så finns alltid den där ångesten i bakhuvudet om ifall man inte gett bort något som är bra nog eller om personen förväntade sig något bättre. Dock är det ju inte så de flesta tänker - det är ju bara härligt att någon tänker på en! Och det bästa med julen är ju att den kommer tillbaka år efter år, så hinner jag inte med allt nu kan jag fixa det nästa år :D

    SvaraRadera
  2. Glad första advent! Kloka och fina ord som alltid :) PUSS

    SvaraRadera
  3. Tack söta ni! Jag hoppas er helg var bättre än min, som mestadels har tillbringats i sängen. Jag får glöggmysa Andra Advent i stället.
    Alexandra, lite allvarsord nu! Du kan inte ta ansvar för hur mottagaren reagerar på din gåva, om han/hon inte blir nöjd eller inte tycker det är tillräckligt bra. Det är faktiskt hans/hennes bekymmer i så fall. Om du vill ge något, och tänkt ut något som du tycker är bra och gärna vill ge så är det sannerligen gott nog!! Förresten, de flesta julklappar går ju att byta, det är väl inte hela världen. Om inte annat så får man väl ge det vidare till någon annan. Släpp ångesten!

    SvaraRadera