torsdag 20 oktober 2011

Tips på LCHF-kex - färdig mix


För en tid sedan köpte jag en utmärkt glutenfri mix från LCHF-butiken. Den innehöll en fröblandning av linfrön, mandelmjöl, sesamfrö, bakpulver, salt och Tacokryddor som man bara blandade ut med vatten och två ägg. Lätt som en plätt! Klickas ut på bakpapperklädd plåt, och gräddas ca 20 minuter i 175 graders ugnsvärme.
Jag lät dem också eftertorka en stund med ugnsluckan lite öppen och ugnen avstängd.

Kexen blev smakrika, kryddiga och goda precis som de var, som snacks i stället för de ständiga chipsen och salta nötterna. Det bästa av allt är att mixen inte innehåller några konstigheter eller tillsatser, bara rena, naturliga råvaror.

Tyvärr visade det sig när jag för någon dag sedan var i kontakt med LCHF-butiken, att just mixen med tacokryddning utgått ur sortimentet p g a för liten efterfrågan. Kvar finns bara den naturella, okryddade varianten. Exakt samma resultat får du dock genom att tillsätta 2 - 3 msk Tacokrydda till den naturella mixen. Den kan du också smaksätta med andra kryddblandningar om du föredrar det. Mixen rekommenderas varmt om du inte har tid, lust eller ork att göra egna kex!

Vill du däremot göra egna frökex från grunden hittar du ett recept här, och ytterligare ett bra recept på fröiga knäckesticks hittar du här. Kryddningen kan du variera precis som du själv vill.




2 kommentarer:

  1. Goda var de - men i stället för chips ...? ;)

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Jag ger upp! Jag ska aldrig mer ha synpunkter på chips! Puss på dig, och ha en fin dag!

    SvaraRadera