onsdag 19 oktober 2011

Ört- och Fibrexpanerad havskatt med äppel- och pepparrotscrème fraiche





Havskatt är en bra matfisk eftersom den är fast och fin i köttet och därmed ganska tålig att hantera utan att den går sönder. Den passar både att steka och att grilla. Jag hade egentligen tänkt mig torskrygg till den här rätten, men när jag såg den fina havskattfilén i kyldisken ändrade jag mig, och det fick bli det i stället. Men det går alltså precis lika bra med torsk om du föredrar det.

Jag dubbelpanerade havskattfilén i först rismjöl, sedan i ägg, och slutligen i Fibrex blandat med det senaste kryddfyndet från The Spice Tree, innan jag stekte dem riktigt frasiga i rikligt med olja. De blev nästan som friterade.

Fibrex är ett glutenfritt "strössel" som är tillverkat av sockerbetsfibrer, och som väl främst används i bakning. Det går dock alldeles utmärkt att panera i, och är som namnet antyder väldigt fiberrikt. Du som inte har några allergibekymmer kan byta rismjölet mot vanligt vetemjöl, och Fibrexströsslet till vanligt ströbröd.

Som tillbehör blev det vår egenodladde potatis och en crème fraicheröra med äpple (jag petar ned äpple i allt den här tiden) och färsk pepparrot. Riktigt gott blev det!

600 g färsk havskattfilé - alternativt torskrygg
1 dl rårismjöl
1 tsk salt
1 stort ägg - det kan behövas ytterligare ett
1 dl Fibrex
2 msk Pestokrydda - alternativt någon annan kryddblandning som du gillar
olja, smör eller ghi till stekning

2 dl crème fraiche, LF, vanlig eller baserad på soja
2 msk majonnäs
1 msk senap
1 medelstort äpple
1 msk färskriven pepparrot
salt och peppar från kvarn

Torka av fiskfiléerna med hushållspapper.
Vänd dem i en blandning av rismjöl och salt, och låt dem torka till lite.
Vispa upp ägget/äggen, och vänd filéerna i det.
Blanda ihop Fibrex med pestokryddan, och vänd slutligen fiskfiléerna i blandningen. Se till att det kommer panering överallt runtom.
Låt fisken torka till några minuter, och stek dem sedan riktigt frasiga, några minuter på varje sida, i rikligt med raps- eller olivolja, alternativt smör eller ghi.

Blanda ihop alla ingredienser till såsen, smaka av med salt, peppar och ev mer pepparrot, och servera fisken med den, kokt potatis och gärna någon kokt grönsak eller sallad.









Maja hade häromdagen ett roligt recept på potatispanerad fisk. Det var ett nytt grepp som jag aldrig har prövat, men det tror jag bestämt jag ska göra endera dagen.

3 kommentarer:

  1. Mmmmm, det här lät också gott, alltid välkommet med lite nya fiskrecept.

    SvaraRadera
  2. Kan intyga att det var mumsarns!

    SvaraRadera