torsdag 13 oktober 2011

Ni får klara er utan tävlingar här på bloggen



Jag tror det är dags för en liten programförklaring igen här på bloggen, föranledd av ytterligare en reklamförfrågan idag.

Som ni kan se på besöksstatistiken så får jag - till min stora glädje och fortfarande stora förvåning - allt fler läsare. Men när man blir lite större i bloggvärlden - även om jag har långt, långt kvar till de riktigt stora -  börjar olika företag och märken vakna till liv och se en chans att få göra reklam för sina produkter. Så också när det gäller min blogg. Den senaste tiden har jag fått lite olika erbjudanden om att anordna tävlingar här på bloggen och få lotta ut olika produkter och presentkort - till ibland ganska stora värden. Motprestation? Självklart att göra reklam för företaget ifråga. Några har jag inte ens hört talas om tidigare.

Men, jag tackar envist nej. Tycker ni att jag är jättetråkig?? Tja det kan inte hjälpas. Jag bestämde mig redan när jag startade bloggen för ett år sedan att inte ha någon reklam, och inte heller några samarbetspartners. Jag vill känna mig helt fri att rekommendera eller avråda utan lojaliteter åt något håll. De varor, märken, butiker eller webbutiker jag rekommenderar och gör reklam för är sådana som jag själv tycker om, och jag har hittills inte fått en krona i ersättning från något håll.

Det kanske låter pretentiöst, men mitt syfte när jag startade bloggen var att försöka göra skillnad för någon. Jag vill inspirera till matglädje och mathälsa, och visa att man med ganska enkla medel kan laga god och nyttig mat från grunden. Jag vill också försöka underlätta för dem som är allergiska mot olika födoämnen, och visa på att det finns bra alternativ. Jag försöker undvika halvfabrikat och tillsatser så långt det är möjligt, och puffa för ekologiskt och rättvisemärkt - även om jag inte är helt renlärig själv alla gånger. Jag vill ha "ren" mat, och en "ren" blogg -även den utan tillsatser i form av reklam och blingbling av olika slag.

Jag vill poängtera att jag inte på något sätt nedvärderar andra bloggare som väljer annorlunda. Var och en är helt fri att själv välja hur man utformar sin blogg. Det är självklart inget som helst fel, varken att ha tävlingar eller att ha reklam och samarbetspartners, och det händer t o m någon enstaka gång att jag själv tar chansen att vinna - om det är något jag verkligen skulle vilja ha. Det är bara det att jag själv föredrar att ha det som jag har det. Matbloggsvärlden är full av olika tävlingar, så ni som vill ta chansen hittar säkert någon annan blogg där ni kan pröva lyckan.
Det här är min väg helt enkelt. Hos mig får ni nöja er med mat - och emellanår lite prat. Jag hoppas det är "good enough".

8 kommentarer:

  1. Och efter att ha läst dagens så tycker jag ännu mer om din blogg. :-) Jag tycker det är urtråkigt med utlottningar och reklambanners som blinkar på bloggar. Det ger mig ingenting. Jag blir snarare avogt inställd och lämnar stället. Så heja dig som låter bli!

    SvaraRadera
  2. Tack Mia, då känner jag mig styrkt i beslutet!

    SvaraRadera
  3. Hejar också på från sidolinjen, jag har precis som du valt bort reklam och tävlingar. Kul att kunna rekommendera bra produkter utan att känna tvång att vara lojal mot ett visst märke.

    SvaraRadera
  4. Känns bra medditt stöd också, Maja!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det är skönt med bloggar utan reklam och tävlingar, så har jag det också. Jag tycker att många bloggare förändrar sig, när de blir för stora. Allt handlar bara om pengar och de svarar inte på kommentarer längre etc.

    Som sagt, det är ju upp till var och en och för många blir det kanske ett tillskott till en mager kassa! :)

    Däremot kan jag tycka att det är kul om man har en privat tävling/utlottning och skickar ett pris på egen bekostnad.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig, Tina! Jag tycker själv det är skönt med bloggar som inte blinkar och flimrar och har sig i ett kör, jag blir bara trött i huvudet. Det kanske är åldern, haha!
    Det där med privat tävling tål att klura på.
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  7. Hej, vilken trevlig blogg, jag sökte på höstsoppa och hamnade här. Reklam som blinkar blir jag fullkomligen galen på, såna ställen stannar jag inte på. Utlottningar anordnar jag själv ibland, för att lotta ut en egen vara, inget annat.

    Jag brukar inte läsa matbloggar, men jag föll för din, den är trevlig och jag tycker det du lagar ser så gott ut :)

    Hejsvejs
    Karin

    SvaraRadera
  8. Så jätteglad jag blir, Karin! Du är varmt välkommen tillbaka. Hoppas att fler recept ska falla dig i smaken. Ha en härlig höst!!!

    SvaraRadera