tisdag 11 oktober 2011

Lättlagad ugnsstekt lax med broccolistomp



Jag älskar att läsa mattidningar, och att inspireras av hur mycket fantastisk mat man kan göra! Men ibland blir jag alldeles trött när jag ser ingredienslistor som tar upp en hel sida, och tillagningsanvisningar som förutsätter matcirkuskonster i den högre skolan. Vem har tid, ork, färdigheter - och råd för den delen - att laga sådan mat? Tja, jag kanske skulle ha tid nu när jag inte jobbar, men jag vill ju hinna med annat också. God mat behöver verkligen inte vara särskilt krånglig, och inte heller innehålla massor med ingredienser. Med bra råvaror och några roliga kryddblandningar kommer man väldigt långt!

Några av er kanske tycker att jag excellerar lite väl mycket med olika kryddblandningar, men faktum är att har man några roliga sådana i skafferiet så kan man variera smaken otroligt mycket, även på en i övrigt enkel anrättning. Här har jag använt två av mina favoriter. Pröva att strö någon av dem på stekt potatis t ex, det gör verkligen skillnad!

Gårdens kryddarom från Knektgården har jag svårt att leva utan. Jag vet inte vad den innehåller, men jag tror att den innehåller både salt, örtkryddor, lök, paprika och gurkmeja. Den är gul och aromatisk, med små röda och gröna inslag, och jag använder den till allt. Soppor, vegetariska rätter, pajfyllningar, kyckling, lax. Det enda jag inte testat den på är efterrätter! Rekommenderas alltså å det varmaste.

Att jag gillar kryddorna från The Spice Tree kan ni knappast ha missat. Den här är lite annorlunda, och också användbar till maträtter av alla de slag. Vad den innehåller ser du på bilden.

ca 700 - 800 g färsk lax, delad i 4 - 6 portionsbitar - beroende på vad man äter till
salt från kvarn - inte för mycket!
saft från ½ lime
1 msk Knektgårdens kryddarom
2 - 2½ dl valfri grädde - både vanlig, LF, havre, ris, soja eller kokos fungerar

400 g broccolibuketter
3 stora vitlöksklyftor
1- 2 msk olivolja
2 msk Kunglig Salladskrydda från The Spice Tree

Ta bort skinn och ben från laxen, och lägg den i en lätt smord, ugnseldfast form.
Droppa över lime, kvarna över lite salt, och strö kryddblandningen jämnt över laxen. Häll grädden på och runtomkring laxen.
Baka i ugnen i en temperatur av 125 grader, tills laxens innertemperatur är ca 58 grader.

Koka broccolin mjuk tillsammans med vitlök i lättsaltat vatten, ca 8 - 10 minuter. Häll av vattnet, och tillsätt salladskryddan och olivolja. Stöt och "stompa" broccolin grovt.
Servera laxen med stompet och ev färsk potatis - om man inte räds kolhydrater.







4 kommentarer:

  1. Oj så gott! Var det nån av de där kryddorna jag fick med mig hem tro? Hursom helst ska jag prova att använda den till nåt liknande, du sa ju att det var en höjdare till nästan allt :)Bra start på det nya "bloggåret" :) Puss

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt gott ut det där! :D

    SvaraRadera
  3. Broccolistompet ser helt sagolikt ut, jag älskar broccoli så det skulle nog passa mig utmärkt. Vi har fått en "the spice tree"affär här i stan nyligen, men jag har inte vågat köpa något därinne - mest för att ALLT ser så gott och fint ut att jag är rädd för att välja fel! Men din kryddblandning lät ju spännande... Får nog bli en tur dit snart!

    Och du - 4 o'clocks vita chaite är min absoluta favorit också - vad kul! Helt fantastiskt gott, helt enkelt <3

    SvaraRadera
  4. Tack alla tre! Ja, det är enkelt och gott! Lite kryddor gör susen med det mesta. Vad härligt med en Spice Treeaffär, Victoria! Om jag får rekommendera några favoriter, så är det Kunglig Sallad, Italiensk Gourmet, Toscanakrydda och Pestokrydda. Den sista som bl a innehåller parmesan strödde jag idag över vanlig stekt potatis, som vips blev rena festmaten.
    Erika, den krydda du fick med dig var Knektgårdens kryddarom. Också god till det mesta, t ex soppa, som det bjuds på i morgon.

    SvaraRadera