tisdag 4 oktober 2011

Frukostprat - igen



Idag är det ju kanelbullens dag, så egentligen skulle jag ju ha bjudit på min specialkanelbulle, som jag t o m vunnit pris för i en kanelbulletävling för en del år sedan. Men eftersom jag fortfarande inte kan baka efter att ha opererat axeln, så får det bli vid ett senare tillfälle. Jag misstänker att flera andra mat- och bakbloggare bjuder på sina bästa kanelbullerecept, så ni får väl surfa runt lite i bloggvärlden!

I stället kommer det att bli ett brandtal för frukost! Igen! Förra veckan var det ett inslag på TV - kommer inte ihåg om det var Aktuellt eller Rapport - om skolungdomars skrämmande dåliga frukostvanor. Massor med ungdomar ger sig iväg till en ny skoldag fylld av både fysiska och mentala utmaningar utan det minsta lilla i magen!!! Dessväre gäller det inte bara ungdomar. När jag jobbade på VC - för inte alltför länge sedan - var det naturligt att också prata om livsstil och matvanor. Ni anar inte hur många det var som gav sig iväg till jobbet med bara en kopp kaffe i magen! I bästa fall kanske en Kexchoklad på vägen.
Men hallå!!! Hur ska man kunna klara att utföra krävande prestationer - i skolan eller på jobbet - utan något bränsle? Det är ju som att börja köra en bil med bara några liter bensin i reservtanken. När den också är slut blir det i värsta fall tvärstopp!
Det som är jätteroligt är att det kommit flera härliga frukostbloggar, som jag hoppas ska kunna inspirera och få även den mest inbitna frukostmotståndare på andra tankar.
Breakfast deluxe - som jag inte lyckasts utröna vem som står bakom - gör skäl för sitt namn och serverar frukostar som gör att man bara längtar till nästa morgon! Tess är inte heller den som slarvar med frukosten, utan serverar variationsrika frukostförslag. Och Victoria - som själv fortfarande går i skolan -  är ett sant föredöme! Hon driver bloggen Frukostera, och har precis kommit ut med sin alldeles egna frukostkokbok. Hittar man inte inspiration där så är man nog ohjälplig! Kombinationerna är oändliga, och kreativiteten verkar outtömlig! Här ser du hur du gör för att beställa boken.

Min egen "recoveryfrukost" består av Davosgröt på egengjord mysli och sojayoghurt, med Kravbanan, hallon och blåbär. Dessutom egenbakat glutenfritt surdegsformbröd med Kravskinka, sallad och gurka, färskpressad äppelmust av egna äpplen, samt ett kokt ägg. Kaffe förstås. Låter det jobbigt? Inte alls! Ägget kokar jag kvällen innan, och Davosgröten blandar jag också kvällen innan och ställer i kylen, så även jag som är morgontrött får snabbt fram frukosten på bordet.
Andra frukostförslag hittar du här.




8 kommentarer:

  1. oh, ja, frukosten är ju SÅ viktig! Det var länge ett mål jag glatt hoppade över, och det var inte förrän jag började äta det regelbundet som jag förstod vad jag hade missat! Plötsligt orkade jag ju med skolan ända fram till lunch! Jag älskar frukostbloggar, tack för tipsen! Själv är jag också ofta inne på http://365daysofbreakfast.blogspot.com/
    otroligt trevliga frukostlösningar där =D

    SvaraRadera
  2. Mums! Själv ska jag väl börja kolhydratladda. Läste att man bränner 500 kalorier i timmen under en förlossning. Pust...

    SvaraRadera
  3. Tack själv för tipset, Alexandra. Den bloggen har jag missat.
    Mycket mysli får det bli Malla! Ska med Randis hjälp försöka åstadkomma en sats till dig i morgon.

    SvaraRadera
  4. Oj, är det så illa? Då ska jag fortsätta frukostpropagera! :-) å tack för de fina orden!

    SvaraRadera
  5. Det är hemskt att så många inte äter frukost! Kul att du tipsat om min blogg. Jag hoppas kunna inspirera fler!

    Ps. kanelbullerecept som du vunnit pris för? Detta lät spännande.

    Mvh

    Breakfast Deluxe

    SvaraRadera
  6. Kanelbullens dag kan man fira året om, så jag återkommer med receptet så fort jag får klartecken att börja baka igen, BD! Tyvärr dröjer det nog ett tag till.
    När det gäller frukost så får vi helt enkelt hjälpas åt att "frukosuppfostra" svenska folket - alla vi som gillar frukost.

    SvaraRadera
  7. Ååhhh vilka härliga frukostar. Känner tyvärr att våra är rätt tråkiga, men ska definitivt använda mer frukt.

    SvaraRadera
  8. Just när det gäller frukost är det nog lätt hänt att man fastnar i samma gamla hjulspår, men så behöver det verkligen inte vara. Det finns massor med variationsmöjligheter! Inte behöver det vara särskilt krångligt heller. Mer frukt är väl en bra början! Eller börja med att göra söndagsfrukosten extra speciell och något att längta till. Ha en fin helg!

    SvaraRadera