söndag 18 september 2011

Äppelsmulkaka med hirsflingor, pistaschnötter och vit choklad - gluten och mjölkfri



Mycket äppelrecept blir det! Det kan inte hjälpas. Vi äter äpplen på längden och tvären just nu.  I tidningen idag läser jag att ett äpple om dagen, enligt en stor holländsk studie, minskar risken för stroke avsevärt, så det är bara att mumsa på! Den här goda gluten- och mjölkfria äppelsmulkakan fick förgylla vår fredagskväll. Mums med glass, vaniljsås eller valfri grädde.

Hirsflingorna kan bytas mot boveteflingor eller rårisflingor, eller också kan du blanda hejvilt. Om du inte har allergibekymmer kan du byta hirsflingorna mot havregryn, och använda någon vanlig, vit choklad, ev med smaksättning av lime eller citron. Pistaschnötterna kan bytas mot valnötter eller andra nötter. Om man inte tål nötter överhuvudtaget kan man ta solroskärnor eller melonkärnor. Kokos är ytterligare ett alternativ.

Det börjar verkligen klia i fingrarna på mig, och jag längtar efter att få börja baka och laga mat själv, men förbudet gäller ett tag till. Jag får köra med maken så länge! Fota lyckades jag göra själv tack vare mitt fina stativ.

5 stora, fasta, aromatiska äpplen
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

1½ dl hirsflingor
75 g mjölkfri, vit choklad
1 dl pistaschnötter - osaltade
50 g kallpressad kokosolja - ej flytande

Skala och klyfta äpplena och lägg i en ugnsfast form, smord med lite kokosolja.
Blanda kanel och vaniljsocker, och strö över äpplena.
Grovhacka nötterna och grovriv chokladen.
Blanda ihop allt till smultäcket med rena händer, och fördela över äpplena.
Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 30 minuter tills kakan fått fin färg.
Servera lite ljummen med valt tillbehör.







9 kommentarer:

  1. Du får ta det lugnt med maken så att han inte tar över allt mat och bak helt sedan, hihi
    Ha en superhärlig söndag och jag hoppas att du börjar känna dig bättre i axeln!

    SvaraRadera
  2. Mums det lät! Tror pappa tycker det är kul att få dona lite i köket ändå :) Vilka passande små äppelfat du hade också, så gulligt!

    SvaraRadera
  3. Nja, jag tror inte risken är alltför överhängande! Idag när vi skulle göra fisksoppa - recept kommer - så framkastade han försiktigt att det skulle vara mycket lättare och snabbare att öppna en burk färdig soppa! Så jag tror att han abdikerar utan hard feelings när det blir dags, haha!
    Tacka Myrorna för formarna. 5 kronor styck, det kan man väl kalla fynd!

    SvaraRadera
  4. Mmm, åh den där ska jag prova! Smart recept vid allergier :) Gillar din blogg!

    SvaraRadera
  5. Tack, Tess! Blir såååå glad att du gillar min blogg! Din egen är inte dum heller! Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Vegansk vit choklad tycker jag låter mycket spännande, hur smakar det? Är det som vanlig vit choklad? Och att ha i pistagenötter i pajen måste ju bli alldeles LJUVLIGT gott, varför har jag inte tänkt på det? Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. För att vara ärlig, Alexandra, så tycker jag inte den är så god att äta rakt av. Den är ganska söt i mitt tycke. Däremot funkar den jättebra i matlagning av alla slag. Om man inte tål mjölk, eller av andra skäl inte vill äta mjölkprodukter är den ett helt OK alternativ. Smulkakan blev jättegod, så testa den gärna. Ha en fin helg! Just nu skiner faktiskt solen, här i alla fall!

    SvaraRadera
  8. Låter riktigt gott! Choklad i paj är verkligen gott, men har aldrig provat till äpplen, får göra det nästa gång!

    SvaraRadera
  9. Den vita chokladen ihop med äpplen och pistaschnötter är en riktigt lyckad kombination, så pröva gärna!

    SvaraRadera