tisdag 16 augusti 2011

Världens bästa morotskaka - gluten- och mjölkfri



Den här morotskakan är fullständigt bombad med allehanda nyttigheter. Morötterna innehåller både fibrer och vitaminer, fröna och mandeln är fullproppade med goda fettsyror, liksom oljan, det mörka sockret innehåller en del mineraler, och äggen bidrar med protein. Att kakan sedan också är supergod och saftig gör ju inte saken sämre, eller hur? Om du vill kan du glasera kakan, men det är inte nödvändigt alls.
Trots den kaffeälskare jag är tycker jag nästan att kakan är allra godast till en kopp grönt eller vitt te.

Om du inte tål mandel ökar du i stället på mängden solroskärnor och melonkärnor, och byter mandeloljan mot rapsolja.


3 ägg
3/4 dl mörkt muscovadosocker
3/4 dl ljust muscovadosocker
1 dl melonkärnor eller pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl skållad, skalad mandel
2 tsk fiberhusk
ca 175 g finrivna morötter
½ dl mandelolja
1 msk vaniljsocker
½ msk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
½ tsk malen pomerans

Glasyr: 2 dl siktat florsocker (allra helst kokosblomsflorsocker som är nyttigare än vanligt florsocker), 2 msk pressad lime- eller apelsinsaft


Vispa ägg och de båda sockersorterna riktigt ljust och fluffigt.
Blanda melonkärnor, solroskärnor och mandel i matberedaren, och mixa allt till ett fint mjöl. Rör ned fiberhusken, och tillsätt allt "frömjöl" till äggfluffet.
Blanda också ned olja och finrivna morötter, samt en blandning av vaniljsocker, bakpulver och kryddor.
Rör allt till en jämn smet, och häll i en smord form, gärna med löstagbar botten.
Grädda i 175 graders ugnsvärme ca en halvtimme. Känn med sticka att kakan är färdig, och torr i mitten.
Glasera kakan enligt ovan med florsocker utrört i lite lime- eller apelsinsaft, eller gör en klassisk morotskakeglasyr med färskost, florsocker och ev smaksättning.








8 kommentarer:

  1. Den låter god! Härligt med alla tips på produkter, som man får av dig! Melonkärnor låter spännande! :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt, Tina, om jag kan tipsa dig om lite nytt. Det kommer ju hela tiden så mycket nyheter i butikshyllorna, så det är svårt att hänga med. Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hmmm... Kanske skulle försöka mig på att göra den äggfri, lät smarrig!

    SvaraRadera
  4. Testa, Maja! Eftersom jag faktiskt tål ägg och inte heller har någon i närheten som är äggallergisk har jag ingen som helst erfarenhet av att använda "No egg", men det måste ju gå att ersätta äggen med det. Pröva, och hör gärna av dig igen och berätta om resultatet i så fall. Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Supergott! Vilken tur att jag varit hemma så mycket så jag fått smaka så mycket :) Är nåt nyttigt får man ta 2 bitar, minst!!

    SvaraRadera
  6. låter gott. om man inte tål mandel och frön som jag borde man ju kunna byta ut det mot havremjöl istället, eller hur? är nyfiken på hur man skulle göra det äggfritt!

    SvaraRadera
  7. Hej Matilda! Det fungerar säkert med havremjöl, men annars kan du bara öka på mängden med solroskärnor och melonkärnor och ta ½ dl ytterligare av varje. Jag har faktiskt också testat att ta 1 dl psylliumfrön i st f mandel, och det blev också helt OK, men lite "fröigare".
    Eftersom jag själv och de mina tål ägg har jag aldrig haft anledning att använda "No egg", men vad jag förstått går det att ersätta ägg med det i nästan alla recept där ägg ingår. Pröva!
    Må så gott och ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera