onsdag 24 augusti 2011

Ingefärskakor - gluten- och mjölkfria



Här snackar vi ingefärskakor go´vänner!! Söta, sega och med fyllig ingefärssmak. Oj så nöjd jag är! Snudd på lite mallig faktiskt!

Ofta när jag är i Uppsala brukar jag gå in i Saluhallen och ta en härlig kopp kaffe och lika härlig chokladpralin på Vardein & Co. Förutom kaffe, te, choklad och godis i olika former säljer de en del kryddor, lite hushållsprylar som har med kaffe/te att göra, och kex/kakor. Jag har länge tittat snett på deras förpackningar med Ginger Biscuits - som jag naturligtvis inte kan äta eftersom de innehåller mjöl. Alltså bestämde jag mig för att göra mina egna. Nu behöver jag inte sukta längre! Kakburken är full. Jag fick ut exakt 50 kakor på den här satsen.
Amaranthmjöl är framställt av ett supernyttigt, glutenfritt frö, som är släkt med quinoa, men om du inte har det hemma kan du öka på mängden bovetemjöl.
Jag använde min ljuvliga, kolasmakande råsirap som jag köpte på Solberga Gård på Öland, men det går säkert lika bra med annan sirap.
Kakorna är så gott som hälsokostklassade, så baka, ät och njut!


3 dl bovetemjöl
½ dl amaranthmjöl
1½ dl rårörsocker
½ msk fiberhusk
½ msk vaniljsocker
1 msk malen ingefära
2 bitar syltad ingefära
½ msk lag från den syltade ingefäran
100 g kallpressad kokosolja - behöver inte vara flytande
2 msk råsirap eller mörk agavesirap - vanlig mörk sirap går säkert också bra
1 ägg

Blanda alla torra ingredienser i matberedaren, och kör ett varv så det blandas.
Finhacka den syltade ingefäran och tillsätt den tillsammans med övriga ingredienser.
Kör matberedaren tills degen samlar ihop sig.
Ta upp på bakbordet, och knåda ihop degen. Forma till en avlång rulle, rulla in i folie eller Glad Pack, och ställ in i kylskåpet en timme.
Skär rullen i halvcentimetertjocka skivor och lägg på bakpapprad plåt. Jämna ev till kakorna lite. De kan ha blivit lite platta på den sida de legat på i kylen.
Grädda i 200 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, ca 8 minuter.
Låt kallna på plåten och lägg i lufttäta burkar.










2 kommentarer:

  1. Hej och tack för ditt recept. Testade detta utan ägg och det gick också bra. Har längtat själv efter ingefärskakor och ditt recept var mitt i prick.

    Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pernilla, för din kommentar! Så roligt at du gillade ingefärskakorna. Bra också att få veta att det fungerade utan ägg. Använde du No Egg eller hoppade du bara över ägget helt och hållet? Ha en fortsatt fin dag och en härlig sommar!

      Radera