torsdag 4 augusti 2011

Grädd- och senapskokt sommarkål


Tjaha, så kan det gå! Nu var jag tydligen så hungrig och glupsk att jag totalt glömde bort att väga, mäta och fotografera matlagningsprocessen. Ni får alltså den här gången nöja er med en bild på det färdiga resultatet. Jag hejdade mig precis när jag skulle hugga in på maten, och fick i alla fall ett kort på den.

Jag hade en färdiggrillad kycklingfilé, som jag visste att jag skulle ha till lunch, men vad skulle jag ta till?
Eftersom jag hade en bit vitkål kvar i kylen efter att ha gjort cole-slaw, och dessutom en skvätt grädde, fick det bli gräddkokt vitkål. Äppelsenap, ett nyförvärv i matlagningsarsenalen, fick ge extra stuns. Den är gjord på äppelmust, senapsfrö, socker, ättika och muscovadosocker. Jag kan meddela att det blev väldigt, väldigt gott! Mängderna får du alltså den här gången försöka klura ut själv.

Kål är supernyttigt, och enligt en del förståsigpåare ska vi egentligen äta en dos kål varje dag för att hålla oss friska och pigga.. Varför inte? Kål är jättegott och kan varieras på en mängd olika sätt. Recept på två olika sorters cole-slaw och en soppa hittar du här, här, och här. Är du sugen på en mustig soppgryta med lamm, rotfrukter och savojkål, så hittar du det receptet här.

Det här hade jag till min gräddkokta kål.

färsk vitkål, s k sommarkål
grädde
äppelsenap
vitlökssalt

Strimla vitkålen fint med osthyvel eller i mandolin.
Fräs lätt i lite olja. Häll på grädde och kvarna över vitlökssalt. Tillsätt också senapen. Låt småputtra under locks tills kålen känns lagom mjuk, 5 - 10 minuter beroende på hur färsk och späd den är. Klart!

1 kommentar:

  1. Jag håller med - kål är ju underbart gott så varför inte äta det betydligt oftare? Ser mumsigt ut =D,

    SvaraRadera