tisdag 26 juli 2011

Ljuvlig vinbärs- och jordgubbssaft med smak av vanilj, kanel och pomerans



Dotter Josefin tog den här bilden.

Om du har tillgång till röda vinbär så tycker jag du ska satsa på den här saften. Den är hur god som helst! Blanda bara med iskallt vatten - naturellt eller med bubbel - och isbitar, eller lyxa till det och blanda med riktigt torr cider eller torrt vitt vin. Billiga och bra silställningar hittar du lite varstans, jag köpte min på Clas Ohlsson. Min gamla hade börjat bli lite väl avskavd och rostig. Jag kommer ihåg när min mamma kokade sylt, då vände hon en stol upp och ned och knöt fast en tunn kökshandduk i varej stolsben! Tja, det fungerade naturligtvis det också, men nog är det lite mer behändigt med en silställning.

Det här är också ett bra sätt att använda jordgubbar, som kanske inte är superfräscha, och där man behöver skära bort en del. Ett annat sätt är att göra jordgubbssoppa.


1,2 kg rensade, repade, röda vinbär
500 g rensade, renskurna jordgubbar
1 l vatten
2 kanelstänger
½ vaniljstång
1 stort, torkat pomeransskal
5 - 6 dl rårörsocker

Lägg bär och vatten i en rymlig kastrull tillsammans med kanelstänger, den snittade och urskrapade vaniljstången och pomeransskalet.
Låt koka upp och småkoka ca 20 - 30 minuter, tills bären tappat den mesta färgen. Mosa gärna sönder bären lite mot kanten av kastrullen med en trägaffel.
Häll upp i silställning, och låt saften självrinna tills all saft runnit av. Brukar ta ca 30 - 45 minuter.
Mät saften. Jag fick nästan exakt 1½ liter saft kvar.
Koka upp saften på nytt i den rendiskade kastrullen tillsammans med rårörsockret.
Skumma saften noga. Låt koka ca 5 minuter tills sockret smält ordentligt.
Häll upp saften het på torra, rendiskade, varma flaskor, eller låt den kallna helt och frys sedan in den.







2 kommentarer:

  1. Nej men Jesus vilket recept!! Jösses vad det låter gott - och jag dricker inte ens saft! Men kanel är jag förälskad i, och jordgubbar och vanilj... Ja, allt i det här receptet ungefär ;)

    SvaraRadera
  2. Då är vi i samma gäng Alexandra! Jag är också förälskad i kanel och vanilj. Du får helt enkelt börja dricka saft!

    SvaraRadera