onsdag 13 juli 2011

Dalarna är inte heller så dumt

Det är inte klokt så mycket trevligt jag har fått vara med om de sista veckorna! Och så mycket god mat jag har ätit! Först var det bröllop för dotter Josefin, därefter midsommarfirande i Luleå, veckan därpå teaterweek-end i Värmland, och så nu senast en jättemysig helg i Tällberg. Det var L:s syster med man, som hastigt bjöd dit oss över helgen, och det kunde vi naturligtvis inte motstå. Katter och blommor lämnades i dotter Magdalenas vård, och vi äntrade tåget.

Vi hann med en supergod och trevlig grillbuffé på Villa Långbers, med underhållning av Kingen himself, och besök i vackra Leksands kyrka, där de hade en väldigt mysig lekhörna för barnen med eget altare och mässkrudar i ministorlek så att barnen kunde leka präst och ha sin egen gudstjänst. Vi  promenerade i de vackra trädgårdarna på Hilmasholm - som var Axel Munthes och hans huistrus Hilmas Dalaoas, som jag överhuvudtaget inte visste existerade, och som är som ett litet Villa St Michele i miniatyr - samt besökte  Jobstryckeriet. Vi hann också med att besöka ett krukmakeri och andra hantverkare, och åt massor med god mat förstås. Det blev en härlig blandning av natur, kultur och god mat. Somligt glömde jag bort att fotografera, men här kommer lite smakprover från helgen.



























6 kommentarer:

  1. Tack för fin reseskildring och vackra bilder. Inte konstigt att jag ofta säger att jag "borde" inte ha flyttat från Dalarna.

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Ja, vi har många vackra landskap att vara stolta över. Dalarna är definitivt ett av dem, och jag återvänder gärna dit. När jag var barn och vi precis kommit "hem" från Kongo, bodde jag en hel sommar med mina föräldrar i Vikarbyn. Den sommaren gläömde jag helt bort mitt "modersmål" kisakata, och började prata dalmål i stället. Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar för mål. Sköt om dig!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt det ser ut, och jag håller med om att bilden på pappa i brunnen är en höjdare - fortsätt så och var stolt över dig själv!

    SvaraRadera
  4. Tack, love! Ja den bilden är jag riktigt mallig över, att även önskeslantarna kom med.

    SvaraRadera
  5. Hemma hos oss har dottern på 4 ½ år döpt om Tällberg till Hotällberg sen vi var där i våras och bodde på hotell. :-) Och jag håller med föregående, du har som alltid väldigt fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Tack snälla Anna! Och vilket fiffigt namn din dotter kommit på! Tällberg verkligen kryllar av mysiga hotell. Man förstår att det är många som vill njuta av de vackra omgivningarna.

    SvaraRadera