söndag 31 juli 2011

Avocado- och gurksoppa


Jag älskar avocado! Det är starkt förknippat med min uppväxt på den lilla missionsstationen i f d Belgiska Congo, strax nedanför ekvatorn. Där hade vi gigantiska avocadoträd alldeles utanför huset, och vi startade ofta dagens frukost med avocado - eller annan färsk frukt som papaya eller ananas. Ofta åt vi avocadon bara med lite socker, och överdroppad med färsk lime, som vi ockå bara plockade från träden.
I Congo kunde vi ju välja perfekt mogen avocado direkt, medan vi här ofta måste köpa hårda frukter, som sedan får mogna till. Jag brukar oftast försöka få tag på Kravmärkt frukt, som brukar vara så mycket godare. Om du har råd och möjlighet så försök det du med!
Avocadon är inte bara god, den är supernyttig också, med massor med vitaminer och en bra fettsammansättning.

Avocadon är som sagt god precis som den är, men gör sig också bra i soppa. Testa gärna den här, där avocadon också fått sällskap av gurka.

Jag använde LF matlagningsgrädde i min soppa, men du kan utesluta grädden helt, eller välja någon alternativ grädde om du inte tål mjölk. Soppan är förstås vegetarisk.


2 "lagom" mogna avocado, ca 350 g
1 medelstor gurka, ca 400 g
2 vitlöksklyftor
9 dl vatten
3 msk lantbuljongpulver från Reneé Voltaire - alt buljongtärning
1 dl matlagningsgrädde
1 limefrukt
ev lite vitlökssalt

Dela och gröp ur avocadon.
Grovtärna gurkan och skala vitlöken.
Koka upp vatten med buljongpulver, och lägg ned gurka och vitlök. Låt koka 3 - 4 minuter.
Dra från plattan och lägg i avocado, pressad lime och grädde.
Mixa soppan helt slät, och smaka av med lite vitlökssalt.
Servera soppan varm eller kall, precis som den är eller med rostade krutonger eller en klick crème fraiche och några räkor.

PS Tror ni att jag får några frukter på min lilla, ömt vårdade avocadoplanta? DS








4 kommentarer:

  1. Heh Kersti!

    God soppa! Jag tog lite mindre vatten än du. Tips! Skriv en kokbok, du har underbara recept.
    /Jennie

    SvaraRadera
  2. Åh, Jennie, så glad jag blir! Tack snälla du! Jo, drömmen vore att få göra en kokbok, men med tanke på den uppsjö av kokböcker som släpps - och de flesta av kändisar av alla de slag - så är det nog lite orealistiskt. Hittar du en sponsor till mig så!! Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Då får jag vara nöjd att jag kan läsa dina recept på din hemsida. Jag är så otroligt nöjd med de glutenfria bröden. Så vitt jag vet så finns det ingen bakbok på bröd som du gör. Men jag förstår att det är svårt med sponsor...jag tror inte att jag har någon på lager...tyvär.

    /Jennie

    SvaraRadera
  4. Hej igen, Jennie! Så synd att du inte har någon sponsor i bakfickan! Men jag tänker fortsätta blogga ett bra tag till - om hälsan står mig bi - så du du får fortsätta kika in hos mig. Stort tack för alla dina gulliga och peppande kommentarer!

    SvaraRadera