onsdag 15 juni 2011

Glutenfritt formbröd med dadlar



Igår gjorde jag mitt vanliga glutenfria formbröd med katrinplommon, men utan katrinplommon. I stället tog jag mjuktorkade dadlar för att variera mig. Det blev supergott, och fick faktiskt en helt annan karaktär än det med katrinplommon. Jag tillsatte också 1 msk nyponmjöl i degen. Eftersom det var väldigt varmt jäste brödet som bara den, så jag tyckte det räckte med 45 minuters jästid. För övrigt gjorde jag precis som i originalreceptet. Du hittar det här.

Tänk bara på att kolla så det inte finns några rester av kärnor i dadlarna. Jag höll på att bita av en tand på något jättehårt, som jag tror var en kärnrest. När jag kollade i dadelpåsen upptäckte jag fler dadlar med lite kärnrester. Ajajaj! Tur att jag ska till tandläkaren nästa vecka!

Dagens frukost blev goda mackor på dadelbrödet, samt en smoothie därtill. Den gjorde jag på färsk sojamjölk, jordgubbspulver, blåbärspulver, linfrögroddar och lite kokosolja. Nu orkar jag nog sätta igång med bröllopstårtorna! Ha en fin dag alla!




4 kommentarer:

  1. Hej! Vilka underbara recept! har just fått veta att jag är gluten & mjölkprotein intolerant och hittade din blogg - mitt i prick! Måste fråga ang alla bröd, går det att arbeta degarna för hand också? Hur länge i så fall?Jag har ingen bakmaskin tyvärr. Tack på förhand /C

    SvaraRadera
  2. Hej anonym, så jätteroligt att du hittatt till mig! Speciellt när det gäller glutenfria bröd är det viktigt att bearbeta degen riktigt väl för att den ska hänga ihop. Man brukar säga 10 minuter. Säkert dubbelt så länge för hand. Fundera på att investera i en matberedare tycker jag, om du ska baka mycket. Det lönar sig i längden och det brukar finnas enklare varianter till överkomligt pris. Eller kanske har en elvisp med degkrokar? Lycka till och hör gärna av dig igen!

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Jag har en elvisp med degkrokar, hur länge ska jag köra med den jämfört med bakmaskin? Ska överväga att införskaffa mig en sådan, har du något tips på märke och modell till och med? Tack och trevlig helg! /C

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Testa med 10 minuter. Man får pröva sig fram helt enkelt. Jag har en Electrolux, standardmodell, och den är jag nöjd med. Kika på Blocket, och kolla affärernas extrapriser. Tycker absolut du ska satsa på någon form av matberedare, det underlättar otroligt om man bakar mycket. Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera