måndag 30 maj 2011

Örtsmakande buffétomater



Ojojoj, jag ser när jag knäpper på datorn att jag närmar mig 25 000 besökare! Helt ofattbart att ni är så många som vill följa med i mina experiment och äventyr bland kastrullerna. Tack kära läsare för att ni så troget klickar in er på min sida, det känns roligt och hedrande. Hoppas ni vill hänga med även i fortsättningen, för jag tycker fortfarande att det är bland det roligaste som finns att hålla på och stöka i köket och att blogga om det.

Nu när det snart finns fina, svenska tomater i butikerna och på torget tycker jag att du ska testa att göra de här ugnsbakade buffétomaterna. De smakar underbart, och passar förutom på buffé även som tillbehör till annan mat. De är jättegoda till grillade lammkotletter t ex. Kokossockret kan du byta mot ljust muscovadosocker om du föredrar det.

Jag använder oftast Himalayasalt i matlagningen. Det lär vara lite nyttigare än vanligt salt, och innehåller lite mer mineraler. Har du inte det hemma tar du vanligt salt.

8 stora, fina tomater
1 msk kokossocker
1 tsk Himalayasalt
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika
olivolja

Dela tomaterna i halvor.
Blanda socker, salt och kryddor, och strössla generöst över tomaterna.
Ringla över olivolja - jag tog direkt ur flaskan och glömde mäta hur mycket jag tog, men det är inte så noga -  och baka i ugnen, 100 grader varmluft eller 125 grader vanlig ugn, ca 2½ - 3 timmar.

Tomaterna kan serveras både varma, ljumma eller kalla. 






1 kommentar: