torsdag 26 maj 2011

Nyponsmoothie





Inte vet jag om mina ibland stela leder blir bättre av den här smoothien - jag vet ju inte hur det skulle vara om jag lät bli den - men jag gör den ganska ofta till frukost eller mellanmål. Med ett par grova mackor med matigt pålägg därtill blir jag mätt och nöjd och orkar ta itu med det som står på agendan. Smoothien är faktiskt god också!

Nyponet är fullt med C-vitamin och andra antioxidanter, och det sägs kunna bidra till smidigare leder och även hjälpa vid reumatiska besvär. Vanligt nyponskalmjöl hittar du i de flesta välsorterade butiker. Ett nyponmjöl som är malt på hela nyponet hittar du på Immunbutiken. Jag använder oftast det senare.
Till ett stort glas behöver du:

2½ dl färsk sojamjölk - eller annan valfri mjölk
1 msk nyponmjöl
½ msk ljus agavesirap - eller flytande honung
1 krm vaniljpulver - eller 1 tsk vaniljsocker
(½ msk torkade linfrögroddar eller chiamjöl som gör smoothien lite fylligare - men kan uteslutas)

Mixa alltihop med stavmixer eller i en mixer, och häll upp i högt glas.








3 kommentarer:

  1. Var det den som fick hyppon på fötten igen? ;-)

    SvaraRadera
  2. Nja, jag vill minnas att det var jordgubssmoothie hon fick, och hemgjord nyponsoppa. (För er som står frågande kan jag meddela att yngsta dottern däckade i feber och frossa efter söndagens familjemiddag, och fick stanna kvar hemma och bli lite ompysslad av mor ett par dagar).

    SvaraRadera
  3. Alternativt så iscensatte hon hela spektaklet just för att få mammas goda mat i ett par dagar ;-)

    SvaraRadera