måndag 16 maj 2011

Grovt formbröd med katrinplommon och chiamjöl - gluten- och mjölkfritt



Här kommer ytterligare ett förslag på grovt, glutenfritt formbröd att variera med. Jag tror inte att den mage existerar som fortsätter att strejka efter några skivor av det här brödet!

Chiamjölet, som jag köper från Immunbutiken, är extremt nyttigt, och har liksom fiberhusk förmågan att binda vätska och svälla. Det är glutenfritt, och innehåller förutom Omega 3 massor med mineraler och vitaminer.

Brödet är lättbakat, men behöver lång tid i ugnen för att inte bli degigt. Jag tycker att det blev väldigt, väldigt gott, och hoppas att du tycker detsamma. Andra goda glutenfria matbröd i form hittar du här och här och här.
Föredrar du portionsbröd hittar du sådana här och här.


75 g torkade katrinplommon - helst ekologiska
5 dl vatten
50 g färsk jäst
½ dl rapsolja
1 dl pumpakärnor
1 dl hirsflingor
½ dl chiamjöl
6 dl Jyttemjöl original - blå påse
2 tsk fiberhusk
2 tsk salt

Lägg katrinplommonen i blöt över natten i 5 dl vatten.
Mixa plommonen tillsammans med blötläggningsvattnet.
Värm massan till ca 35 grader, och lös upp jästen i lite av den.
Blanda jästblandningen med resten av plommonmassan och olja i degbunken, och kör igång maskinen.
Tillsätt pumpakärnor, hirsflingor och chiamjöl medan maskinen är igång.
Blanda Jyttemjölet med husk och salt, och tillsätt också det medan maskinen fortsätter att vara igång.
Arbeta degen mycket väl, 10 - 15 minuter, på lågt varvtal, och häll sedan upp den i en mycket väl smord form på ca 1,5 liter. Observera att degen är väldigt kladdig, och inte ska bearbetas med händerna.
Tryck ned degen ordentligt, och slå gärna formen några gånger på hårt underlag så att det inte bildas några luftfickor.
Täck över med bakduk, och låt jäsa en timme.
Grädda i 175 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, i 1½ timme. Stjälp försiktigt upp brödet ur formen, och fortsätt grädda ytterligare en halvtimme utan form.
Linda in väl i flera lager bakdukar, och låt svalna på galler innan du skivar brödet och fryser in det.










3 kommentarer:

  1. Tack för många recept på glutenfria bröd, jag ska göra en meny för glutenintoleranta i skolan och ska också laga upp menyerna så jag var ute efter glutenfria brödrecept så det här var ju en guldgruva! :)

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Jätteroligt om du kan ha hjälp och nytta av mina recept. Hoppas du vill testa mina senaste bröd med surdegspulver, dem är jag riktigt nöjd med. Testa också gärna min äpplekaka med hirsmannagryn, den är i mitt tycke en riktig höjdare. Lycka till med menyerna, och ha det så bra! Välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Ja nu får jag börja provbaka recepten, är själv inte glutenintolerant så det här är okända marker för mig. Som du kan se på min blogg bakar jag mycket med surdeg så det ska bli väldigt intressant att jämföra med det glutenfria surdegspulvret! ha det bra själv!

    SvaraRadera